Command Palette

Search for a command to run...

Tidligere dom om Rønne Havns prissystem havde negativ retskraft i ny sag anlagt af Molslinjen

Sagstype

Almindelig civil sag

Status

Endelig

Dato

23. juni 2025

Sted

Østre Landsret

Sagsemner

Konkurrence

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Parter

Partsrepræsentant: Advokat: Erik Kjær-Hansen, Advokat: Mette Ravn Steenstrup,

Rettens personale: Dommer: Uffe Sørensen, Dommer: Katja Høegh, Dommer: Malou Kragh Halling,

Part: Appellant: Rønne Havn A/S, Appelindstævnte: Molslinjen A/S

Sagen udsprang af en tvist mellem Rønne Havn A/S og Molslinjen A/S om, hvorvidt en tidligere dom fra 2021 havde retskraft (præjudiciel betydning) i en ny sag mellem parterne. Rønne Havn A/S appellerede en deldom fra Sø- og Handelsretten, som havde fastslået, at den tidligere dom ikke forhindrede Molslinjen i at føre en ny sag.

Baggrund: Den Første Retssag (2021-dommen)

I en tidligere sag, afgjort ved Sø- og Handelsretten den 7. maj 2021, blev Rønne Havn frifundet for en påstand fra Danske Færger A/S om misbrug af dominerende stilling. Sagen vedrørte Rønne Havns prissystem for skibsafgifter i perioden 1. januar 2018 til 31. august 2018.

Den 1. september 2018 overtog Molslinjen færgebetjeningen af Bornholm fra Danske Færger og fusionerede senere med selskabet. Molslinjen anlagde efterfølgende en ny sag mod Rønne Havn med en tilsvarende påstand om misbrug af dominerende stilling, men for perioden efter 1. september 2018.

Sø- og Handelsrettens Deldom

Sø- og Handelsretten afsagde den 24. juni 2024 en deldom, hvor retten fandt, at 2021-dommen ikke havde negativ retskraft for den nye periode. Retten mente, at den første dom kun tog stilling til en afgrænset periode, og at Molslinjens nye kontraktforhold med Rønne Havn udgjorde en ny situation, der kunne prøves selvstændigt.

Parternes Anbringender i Landsretten

Rønne Havns Påstand

Rønne Havn A/S påstod, at Molslinjens krav skulle afvises. De argumenterede for, at 2021-dommen havde negativ retskraft, da:

  • Sagens kerne (prissystemets lovlighed) allerede var afgjort.
  • Der ikke var sket væsentlige ændringer i de faktiske forhold, da det samme prissystem blev anvendt over for Molslinjen.
  • Molslinjen var succederet i Danske Færgers retsstilling og var bekendt med tvisten ved overtagelsen.

Molslinjens Påstand

Molslinjen påstod principalt, at ankesagen skulle afvises, og subsidiært, at Rønne Havns afvisningspåstand ikke skulle tages til følge. De anførte, at 2021-dommen kun dækkede en specifik periode og et andet kontraktforhold (med Danske Færger), og at der derfor ikke var retskraft, som kunne forhindre en ny prøvelse for en ny periode.

Østre Landsret ændrede Sø- og Handelsrettens deldom og gav Rønne Havn A/S medhold i, at en tidligere dom havde negativ retskraft i den nye sag anlagt af Molslinjen A/S.

Landsrettens Vurdering af Retskraft

Landsretten fandt, at Sø- og Handelsrettens dom fra 7. maj 2021 ("2021-dommen"), hvor Rønne Havn blev frifundet for misbrug af dominerende stilling i perioden 1. januar til 31. august 2018, havde negativ retskraft i den efterfølgende sag anlagt af Molslinjen.

Landsretten lagde vægt på følgende punkter:

  • Succession: Molslinjen var succederet i Danske Færger A/S' rettigheder og pligter efter at have overtaget færgedriften den 1. september 2018 og fusioneret med selskabet i december 2018. Derfor havde 2021-dommen retskraft i forhold til Molslinjen.
  • Identisk Spørgsmål: Kernen i begge sager var den samme: Hvorvidt Rønne Havns prissystem for skibsafgifter udgjorde et misbrug af dominerende stilling i strid med Konkurrenceloven § 11 og artikel 102 i TEUF.
  • Forudsigelighed: Molslinjen var fuldt ud bekendt med prissystemet og den verserende retssag, da de overtog driften. De ændringer i de fakturerede priser, der var sket over tid, skyldtes en gradvis indfasning af prissystemet, som var kendt og forventelig på tidspunktet for den første sag.
  • Ingen Væsentlige Ændringer: Molslinjen havde ikke godtgjort, at der var sket så væsentlige ændringer i de faktiske forhold eller i retstilstanden, at det berettigede en fornyet prøvelse af sagen.

Afvisning af Molslinjens Påstand

På baggrund af ovenstående konkluderede landsretten, at 2021-dommen forhindrede en ny behandling af spørgsmålet om misbrug af dominerende stilling for perioden efter 1. september 2018. Landsretten tog derfor Rønne Havns påstand til følge og afviste den del af Molslinjens påstand, der vedrørte misbrug af dominerende stilling.

Sagsomkostninger

Sagsomkostningerne for landsrettens behandling af ankesagen vil blive fastsat i forbindelse med sagens endelige afgørelse ved Sø- og Handelsretten.

Lignende afgørelser