Command Palette

Search for a command to run...

Energinet.dk, et 100 % statsejet non-profit selskab, klagede over Energitilsynets afgørelse af 26. marts 2007 vedrørende selskabets overskudsdisponering for regnskabsåret 2005. Sagen omhandlede en reduktion på 131 mio. kr. i Energinet.dk's hensættelse til udskudt skat, som følge af en nedsættelse af selskabsskatten fra 30 % til 28 % i 2005. Energinet.dk ønskede at anvende dette beløb til konsolidering (forøgelse af egenkapitalen), mens Energitilsynet påbød, at beløbet skulle indgå i årets resultat og udbetales til forbrugerne via lavere priser.

Energinet.dk's synspunkter

Energinet.dk argumenterede for, at Energitilsynets afgørelse skulle tilsidesættes, og at selskabet skulle have tilladelse til at konsolidere sig med de 131 mio. kr. Hovedargumenterne var:

  • Nedsættelsen af skatteprocenten skulle betragtes som en tilbageførsel/regulering af den oprindelige skatteomkostning, ikke som en indtægt. Skat er en omkostning, og reguleringer skal føres på samme regnskabslinje som den oprindelige omkostning.
  • Da regulering af udskudt skat betragtes som en omkostningsregulering, er det Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 2 og Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 3 der er afgørende for, om reguleringen kan indregnes i priserne. Ifølge Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 3, nr. 9 kan kun betalte skatter indregnes i tarifferne.
  • Transport- og Energiministeriet havde besluttet, at regulering af udskudte skatter ikke skulle indgå i tarifberegningen, da forbrugerne kun skulle belastes af betalte skatter, når disse forfalder til betaling, og kun når saldoen for udskudt skat er afviklet, jf. Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 13.
  • Energitilsynet havde ikke hjemmel til at behandle en bestemt regulering af udskudt skat forskelligt fra posten udskudt skat generelt. Da udskudt skat ikke generelt kan indregnes i tarifferne, kunne en regulering af udskudt skat heller ikke indregnes.
  • Hovedparten af den oprindelige skatteomkostning (1,9 mia. kr.) havde ikke tidligere været indregnet i tarifferne. En tilbageførsel ville derfor medføre en sænkning af gas- og eltarifferne for beløb, der ikke tidligere var indregnet som omkostninger, hvilket var i strid med Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 13.
  • Udskudt skat skulle betragtes som en del af posten 'andre reserver' under egenkapitalen, som kan reguleres efter behov og opløses af bestyrelsen eller ministeren, hvis den ikke længere tjener et formål.

Energitilsynets synspunkter

Energitilsynet fastholdt sin afgørelse og anførte, at Energinet.dk som non-profit selskab ikke måtte oparbejde reserver, der ikke var lovbundne eller direkte begrundet i hensynet til effektiv drift. Energitilsynets hovedargumenter var:

Energiklagenævnet stadfæstede Energitilsynets afgørelse af 26. marts 2007.

Nævnet bemærkede, at Energinet.dk som et non-profit selskab kun kan forøge sin kapital ved nødvendig forrentning eller yderligere konsolidering, der er nødvendig for en effektiv drift af selskabet, jf. Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 4.

Uanset om reguleringen af udskudt skat skulle betegnes som en indtægt eller en reduceret omkostning, medførte den en forøgelse af årets resultat med 131 mio. kr. Sagen drejede sig derfor om overskudsdisponering. Energinet.dk havde i sådanne tilfælde kun mulighed for at konsolidere sig i henhold til Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 7, stk. 3 eller Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 4.

Nævnet fandt, at betingelserne for konsolidering i Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 7, stk. 3 ikke var opfyldt, og Energinet.dk havde ikke redegjort for behovet for nødvendig konsolidering i henhold til Bekendtgørelse om økonomisk regulering af Energinet.dk § 4. De 131 mio. kr. af årets resultat måtte derfor betegnes som overdækning.

Afgørelsen blev truffet i medfør af Elforsyningsloven § 89 og Naturgasforsyningsloven § 51.

Lignende afgørelser