Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger kunne ikke fastholde køb af klapvogn grundet åbenlys prisfejl på webshop

Dato

25. juni 2012

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Køretøjer og tilbehør

Højdepunkt

Prisfejl ved bestilling af klapvogn på internetside Forbrugeren kunne ikke fastholde

Forbrugeren bestilte en klapvogn til 250 kr. inkl. fragt via den erhvervsdrivendes hjemmeside og modtog en automatisk genereret ordrebekræftelse. Kort efter blev hun i den erhvervsdrivendes fysiske butik informeret om en teknisk fejl i online shoppen vedrørende prisen på klapvognen.

Forløb og uenighed

Den erhvervsdrivende sendte efterfølgende en mail, hvori de annullerede købet med henvisning til en teknisk fejl, der havde gjort en vare, som normalt ikke sælges online, tilgængelig for 200 kr. – en pris der reelt var merprisen for et tilknyttet produkt. Klapvognens korrekte pris var 4.499 kr. Forbrugeren fastholdt aftalen og anførte, at hun ikke var klar over prisfejlen, og at der ikke blev præsenteret handelsbetingelser ved købet.

Den erhvervsdrivendes argument

Den erhvervsdrivende afviste kravet og gjorde gældende, at forbrugeren måtte have været i åbenlys ond tro om den lave pris. De henviste til, at deres hjemmeside indeholdt et forbehold for prisændringer og fejl. De understregede den markante prisforskel og fraværet af indikationer på, at der var tale om et særtilbud.

Forbrugerklagenævnet vurderede sagen om, hvorvidt forbrugeren var berettiget til at kræve levering af klapvognen til den aftalte pris.

Nævnets vurdering af aftaleindgåelse

Nævnet fastslog, at der var indgået en aftale mellem parterne om køb af klapvognen, idet forbrugeren havde foretaget en bestilling og modtaget en ordrebekræftelse. Dette blev vurderet i henhold til Aftaleloven § 1.

Vurdering af ond tro

Det følger af Aftaleloven § 32, stk. 1, at et løfte afgivet ved en fejltagelse ikke er bindende for løftegiveren, hvis løftemodtageren indså eller burde have indset fejltagelsen. Nævnet fandt det godtgjort, at forbrugeren vidste eller burde have vidst, at der var tale om en fejl på den erhvervsdrivendes hjemmeside vedrørende prisen. Denne vurdering baseredes på den meget store prisforskel mellem den udbudte og den korrekte pris, samt at prisen ikke fremstod som en del af en kampagne eller lignende.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående kunne forbrugeren ikke gives medhold i sit krav om levering af klapvognen til den fejlagtige pris.

Lignende afgørelser