Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på tilbagebetaling af udbytteskat til udenlandsk investeringsinstitut (SICAV)

Dato

3. april 2012

Hoved Emner

Selskabsbeskatning

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Udbytteskat, Udenlandsk investeringsinstitut, Kapitalens frie bevægelighed, Udloddende investeringsforening, Diskrimination, Frikort til udbytteskat, SICAV, UCITS

Sagen omhandler et luxembourgsk investeringsinstitut ([virksomhed1], et såkaldt SICAV/UCITS), der anmodede om tilbagebetaling af 5.570.493 kr. i dansk udbytteskat for årene 2002-2007. Instituttet havde modtaget udbytter fra danske børsnoterede selskaber, hvoraf der var indeholdt 28 % i kildeskat, som efterfølgende var nedsat til 15 % i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg.

Klagers argumenter

Klageren argumenterede for, at den danske udbyttebeskatning på 15 % var i strid med EU-traktatens princip om kapitalens frie bevægelighed (artikel 56). Hovedargumentet var, at [virksomhed1] var objektivt sammenligneligt med en dansk "udloddende investeringsforening", som i henhold til Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6 kan modtage udbytter fra danske selskaber skattefrit ved hjælp af et udbyttefrikort. Da det kun er dansk hjemmehørende institutter, der kan opnå et sådant frikort, mente klageren, at der forelå en ulovlig diskrimination. Klageren anførte, at instituttet i Luxembourg, ligesom en dansk udloddende forening, ikke blev beskattet af udbytter, og at beskatningen i stedet fandt sted hos investorerne. Det blev desuden fremført, at de danske krav i Ligningsloven § 16 C for at opnå status som udloddende forening var så strikse, at det i praksis var umuligt for et udenlandsk institut at opfylde dem.

SKATs argumenter

SKAT afviste anmodningen med henvisning til, at [virksomhed1] ikke var sammenligneligt med en dansk udloddende investeringsforening, da det ikke opfyldte de lovmæssige krav. I stedet skulle instituttet skattemæssigt betragtes som et "investeringsselskab" efter Aktieavancebeskatningsloven § 19. Danske investeringsselskaber betaler 15 % i skat af udbytter fra danske selskaber, jf. Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 19. Da dette var den samme skattesats, som [virksomhed1] blev pålagt i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten, var der ifølge SKAT ikke tale om diskrimination. SKAT anførte endvidere, at reglerne var begrundet i hensynet til at sikre sammenhængen i det danske skattesystem, hvor skattefritagelse på foreningsniveau forudsætter en efterfølgende beskatning på medlemsniveau, som de danske regler sikrer.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og afslog dermed anmodningen om tilbagebetaling af udbytteskat.

Retten lagde til grund, at investeringsinstituttet, [virksomhed1], var en selvstændig juridisk enhed (et SICAV), der svarede til et dansk investeringsselskab. Klagen vedrørte, om det var i strid med EU-reglerne om kapitalens frie bevægelighed, at instituttet blev pålagt 15 % i udbytteskat, mens en dansk udloddende investeringsforening omfattet af Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6 kunne modtage udbytter skattefrit.

Landsskatteretten henviste til en tidligere kendelse (SKM 2009.452.LSR) og fandt, at de danske regler om udbytteskat ikke diskriminerede det udenlandske investeringsinstitut. Retten konkluderede, at der ikke var tale om forskelsbehandling af objektivt sammenlignelige situationer. Dette skyldtes, at [virksomhed1] uomtvisteligt ikke opfyldte betingelserne for at blive anset som en udloddende investeringsforening i henhold til Ligningsloven § 16 C.

Landsskatteretten fandt i stedet, at instituttet var sammenligneligt med et dansk investeringsselskab, som også pålægges 15 % i udbytteskat. Da beskatningen således var den samme, forelå der ingen diskrimination. På denne baggrund blev SKATs afgørelse stadfæstet, og anmodningen om en præjudiciel forelæggelse for EU-domstolen blev afvist.

Lignende afgørelser