Command Palette

Search for a command to run...

Afgiftsberegning ved omregistrering fra gule til hvide plader

Dato

1. december 2011

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Omregistrering af køretøj, Varebil til personbil, Differenceafgift, Afgiftsberigtigelse, Gule plader, Hvide plader

Sagen omhandlede en klage over SKATs beregning af afgift ved omregistrering af et køretøj fra gule til hvide plader. Klageren havde den 18. februar 2011 fået afgiftsberigtiget sit køretøj, som oprindeligt var indregistreret den 29. december 2006 og afgiftsberigtiget med 95 % afgift som varebil.

SKAT havde ved opgørelsen af afgiften til betaling ved omregistreringen reduceret den beregnede registreringsafgift på 224.365 kr. med 50 %, uanset at bilen ved første indregistrering var afgiftsberigtiget med 95 %. SKAT henviste til Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1, som angiver, at der ved omregistrering til personbil alene kan modregnes 50 % afgift af køretøjet som varebil. SKAT oplyste desuden, at den tidligere betalte 95 % afgift ville kunne refunderes ved eksport af bilen, jf. Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 2.

Klageren påstod, at den beregnede registreringsafgift skulle reduceres med fradrag for de allerede betalte 95 % afgift. Han argumenterede for, at der reelt var betalt 95 % registreringsafgift, og at det ville være urimeligt, hvis den samlede afgift endte med at overstige 180 % afgift, som er satsen for personbiler. Klageren mente, at differenceafgiften burde opgøres på samme måde som ved en eksport og genimport af bilen, hvor han ville have fået de 95 % retur og derefter betalt 180 % afgift.

Landsskatteretten bemærkede, at køretøjet med rette var afgiftsberigtiget efter Registreringsafgiftsloven § 4 i forbindelse med omregistreringen. Retten lagde til grund, at der ved første indregistrering var betalt 95 % afgift i henhold til de dengang gældende regler i Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1, nr. 2. Imidlertid var Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 ændret, og Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 12 var indføjet, hvilket fastsætter, at afgiften ved en efterfølgende afgiftsberigtigelse efter Registreringsafgiftsloven § 4 nedsættes med 50 % af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 16.900 kr. Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til at beregne differenceafgiften på et andet grundlag end den ved omregistreringen gældende registreringsafgiftslov. Klagerens argumenter kunne ikke føre til et andet resultat, og Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om beregning af registreringsafgift ved omregistrering af et køretøj fra gule til hvide plader. Afgørelsen blev truffet på baggrund af følgende:

Baggrund for afgørelsen

  • Køretøjet var oprindeligt afgiftsberigtiget med 95 % registreringsafgift ved første indregistrering som varebil på gule plader, jf. den dagældende Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1, nr. 2.
  • Ved omregistreringen til personbil på hvide plader skulle køretøjet afgiftsberigtiges efter Registreringsafgiftsloven § 4.
  • Den centrale uenighed vedrørte opgørelsen af den allerede betalte registreringsafgift, der skulle fratrækkes ved beregning af differenceafgiften.

Lovgrundlag og begrundelse

  • Landsskatteretten lagde til grund, at Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 var ændret i perioden mellem bilens første indregistrering og omregistreringen.
  • Det blev fremhævet, at Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 12 nu indeholder en bestemmelse om, at afgiften ved en efterfølgende afgiftsberigtigelse efter Registreringsafgiftsloven § 4 af køretøjer omfattet af Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 nedsættes med 50 % af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 16.900 kr. (2010-niveau).
  • Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til at beregne differenceafgiften på et andet grundlag end den ved omregistreringen gældende registreringsafgiftslov. Klagerens argumenter, herunder sammenligningen med eksport og re-import af bilen, kunne ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

Lignende afgørelser