Command Palette

Search for a command to run...

Afgift ved omregistrering af køretøj fra gule til hvide plader – beregning af differenceafgift

Dato

13. maj 2011

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Omregistrering, Gule plader, Hvide plader, Differenceafgift, Værdiansættelse, Lovændring

Sagen omhandler en klage over SKATs beregning af differenceafgift ved omregistrering af en BMW fra gule til hvide nummerplader. Køretøjet blev oprindeligt indregistreret den 3. maj 2002.

Klageren modtog i forbindelse med købet i 2006 en foreløbig værdiansættelse, der angav en afgift på 122.120 kr. ved omregistrering. I april 2007 blev klageren rådet af SKAT til at afvente en lovændring, der angiveligt ville gøre omregistreringen billigere. Efterfølgende, i juli 2007, anmeldte klageren omregistreringen, og SKAT opkrævede i september 2007 en afgift på 171.939 kr. Efter klagerens henvendelse blev afgiften nedsat til 160.656 kr., som klageren indbetalte. Beregningen var som følger:

Salgspris inkl. moms ekskl. registreringsafgift:138.000
Fradrag / tillæg i værdi
ABS-bremser- 3750
ESP/ESC- 2500
Fradrag i alt- 6250
Fradraget udgør 7% af- 438
Afgiftsgrundlag128.562
Beregning af registreringsafgift
105% af 1670017535
180% af resten (111862 kr.)201352
Total218887
Beregning af differenceafgift
Registreringsafgift før reduktion218887
0% af 121000
50% af den del over 12100 kr. (116462 kr.)- 58.231
Samlet registreringsafgift:160.656

SKATs ændrede afgørelse

I november 2010 meddelte SKAT en yderligere nedsættelse af afgiften til 137.764 kr. Begrundelsen var, at SKAT ikke tidligere havde været opmærksom på, at afgiftsberegningen skulle ske efter reglerne for fabriksnye køretøjer, hvilket havde medført en for høj opkrævning. Klageren fik udbetalt differencen på 22.892 kr. (160.656 kr. - 137.764 kr.). SKAT præciserede, at køretøjet oprindeligt var indregistreret med en afgiftssats på 30%, senere ændret til 50%, og at en afgiftsprocent på 95% aldrig havde været aktuel for køretøjer med en tilladt totalvægt over 2 tons.

Klagerens påstande og argumenter

Klageren nedlagde principalt påstand om en yderligere nedsættelse af differenceafgiften med 57.214 kr. Han argumenterede for, at der ikke var hjemmel til at beregne afgiftsgrundlaget ud fra en afgiftsberigtigelse på 50%, når bilen faktisk var afgiftsberigtiget med 95% ved første indregistrering, jf. en analogi af Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 2, nr. 3. Klageren mente, at en beregning baseret på den faktiske 95% afgift ville resultere i en samlet afgift på 80.550 kr., og at differencen herfra skulle tilbagebetales.

Subsidiært påstod klageren, at afgiften skulle nedsættes yderligere med et skønsmæssigt beløb under henvisning til den foreløbige værdiansættelse fra 2006. Han anførte, at denne værdiansættelse var afgørende for hans købsbeslutning, og at den endelige afgift var uforudsigeligt højere, hvilket gjorde bilen dyrere end forventet i forhold til dens værdi.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om beregning af differenceafgiften. Retten lagde til grund, at køretøjet ved første indregistrering den 3. maj 2002 var afgiftsberigtiget efter Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1, nr. 2, som den lød på det tidspunkt. Denne bestemmelse fastsatte en afgift på 0 kr. af de første 13.800 kr. og 95 % af resten for visse godstransportkøretøjer.

Ved omregistreringen fra varebil til personbil skulle bilen afgiftsberigtiges efter Registreringsafgiftsloven § 4. Tvisten drejede sig om opgørelsen af den allerede betalte registreringsafgift, der skulle medregnes ved opgørelsen af differenceafgiften.

Landsskatteretten bemærkede, at Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1 blev ændret ved lov nr. 541 af 6. juni 2007, så afgiften for nye biler udgjorde 0 kr. af de første 13.800 kr. og 50 % af resten, hvis bilen havde en totalvægt på ikke over 4 t. Samtidig blev Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 14 indføjet, som fastsætter, at afgiften ved en efterfølgende afgiftsberigtigelse efter Registreringsafgiftsloven § 4 nedsættes med 50 % af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr.

Disse ændrede bestemmelser trådte i kraft den 15. juni 2007, jf. Lov nr. 541 af 6. juni 2007 § 3, stk. 1, og havde virkning fra og med den 25. april 2007, jf. Lov nr. 541 af 6. juni 2007 § 4, stk. 1.

Landsskatteretten fandt, at differenceafgiften ved omregistreringen i juli 2007 skulle beregnes i overensstemmelse med disse nye regler. Klagerens argumenter, herunder henvisningen til en analogi af Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 2 og den foreløbige værdiansættelse fra 2006, kunne ikke føre til et andet resultat, da de nye regler var gældende på tidspunktet for omregistreringen.

Lignende afgørelser