Landsskatteretten nedsætter registreringsafgift på ombygget Harley Davidson grundet overskredet varslingsfrist
Dato
22. november 2011
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Motorcykel, Ombygning, Afgiftsmæssig identitet, Reparatøransvar, Forældelse, Skatteforvaltningsloven
Sagen drejede sig om et krav fra SKAT om betaling af registreringsafgift på 145.885 kr. for en Harley Davidson motorcykel, som SKAT anså for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet på grund af omfattende ombygning. SKAT havde afkrævet beløbet fra klageren, som blev anset for at være reparatør af køretøjet.
Sagens baggrund
Motorcyklen blev standset af SKAT og politiet den 25. marts 2010. Ved besigtigelse blev det konstateret, at køretøjet ikke længere var identisk med det oprindeligt afgiftsberigtigede køretøj, da der var foretaget konstruktive ændringer uden anmeldelse til syn eller ny afgiftsberigtigelse. Motorcyklen, en Harley Davidson FXST Softail fra 1987, havde fået udskiftet eller ombygget en lang række dele, herunder lakering, skærme, tank, sæde, forgaffel, bremser, styr, udstødninger, karburator, svinger, fælge og dæk. SKAT beslaglagde køretøjet i henhold til Toldloven § 83.
SKATs undersøgelser viste, at klageren, en virksomhed der handler med motorcykler, havde afgiftsberigtiget og indregistreret motorcyklen den 31. marts 2005 som første ejer. SKAT mente, at ombygningen var sket før videresalg til den anden ejer, og at klageren derfor var ansvarlig for den yderligere afgift i henhold til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 og Registreringsafgiftsloven § 4, jf. Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 3. SKAT henviste til flere domme, der fastslog tab af afgiftsmæssig identitet ved ombygning, selv uden effektforøgelse.
Klagerens argumenter
Klageren bestred at have forestået ombygningen af motorcyklen. Klageren oplyste, at de alene havde forestået toldsynet og afgiftsberigtigelsen af køretøjet for køberen den 31. marts 2005, og at køretøjet på dette tidspunkt ikke var ombygget. Klageren bestred også at være registreret som første ejer i CRM-registret og anførte, at en sådan registrering måtte bero på en fejl. Klageren fremhævede, at de ikke ombygger motorcykler, og at deres website heller ikke reklamerede med sådanne ydelser. Klageren henviste til, at billedmateriale fra SKAT, der angiveligt viste køretøjet ved anden ejers erhvervelse, var fra foråret 2006, et år efter klagerens involvering. Klageren påpegede desuden, at et logo på et af billederne indikerede, at ombygningen var foretaget af en anden virksomhed, der specialiserer sig i "Custom Bygning af Harley Davidson". Klageren bestred derfor, at der kunne gøres et reparatøransvar gældende over for dem i medfør af Registreringsafgiftsloven § 20, stk. 3.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten nedsatte betalingen af afgift til 0 kr.
Retten henviste til Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1, som fastsætter en ordinær frist på 3 år for varsling af afgiftsændringer. Selvom en ændring kan foretages ekstraordinært ved grov uagtsomhed, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3, er dette betinget af, at varslingen sendes senest 6 måneder efter, at SKAT er kommet til kundskab om forholdet, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt..
Landsskatteretten fandt, at:
- SKATs kundskabstidspunkt for de konstruktive ændringer var den 25. marts 2010, da motorcyklen blev standset.
- Varslingsskrivelsen blev afsendt den 23. februar 2011.
- Fristen på 6 måneder i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt. var dermed ikke overholdt.
På denne baggrund var betingelserne for en ekstraordinær ændring af afgiftstilsvaret ikke opfyldt. Afgørelsen om opkrævning af yderligere registreringsafgift var derfor ugyldig, da den var foretaget for sent.
Lignende afgørelser