Hæftelse for elforbrug på fraflyttet adresse og gyldighed af ny elaftale efter flytning
Sagen omhandler to forbrugeres hæftelse for elregninger på henholdsvis en fraflyttet og en ny adresse. Forbruger 1 var kunde hos Andel Energi A/S på forbrugsadresse 1, og forbruger 2 var hendes samlever.
Sagens forløb
Den 17. maj 2021 kontaktede forbruger 2 selskabet for at meddele, at han flyttede fra forbrugsadresse 1 til forbrugsadresse 2 og ønskede at flytte sin elaftale med.
Den 18. maj 2021 svarede selskabet, at de havde tilmeldt forbruger 2 som kunde på forbrugsadresse 2 fra den 15. maj 2021. Samtidig oplyste selskabet, at de ikke kunne afmelde aftalen på forbrugsadresse 1, da den stod i en andens navn (forbruger 1), og at vedkommende selv skulle kontakte selskabet for at blive afmeldt.
I september 2023 opdagede forbruger 2, at der var blevet betalt for elforbrug på begge adresser siden maj 2021. Han klagede herefter på vegne af begge forbrugere.
Parternes påstande
- Forbruger 1 kræver tilbagebetaling af 27.710 kr. for elforbrug på forbrugsadresse 1 for perioden 15. maj 2021 til 27. september 2023. Hun argumenterer, at selskabet var blevet informeret om flytningen.
- Forbruger 2 kræver tilbagebetaling af 15.400 kr. for elforbrug på forbrugsadresse 2 i samme periode. Han argumenterer, at han aldrig indgik en ny aftale, men blot ønskede at flytte den eksisterende, og at aftalen derfor ikke er juridisk bindende.
- Andel Energi A/S afviser kravene. Selskabet fastholder, at det handlede korrekt på baggrund af de modtagne oplysninger. De understreger, at forbruger 2 modtog en klar bekræftelse på sin nye aftale samt en vejledning om, at forbruger 1 selv skulle afmelde sin aftale, hvilket ingen af parterne reagerede på.
Ankenævnet kan ikke give forbrugerne medhold i deres klage.
Afgørelse vedrørende forbruger 1 (fraflyttet adresse)
Nævnet finder, at forbruger 1 hæfter for elforbruget på forbrugsadresse 1 i perioden 15. maj 2021 til 27. september 2023. Begrundelsen er, at det påhviler elforbrugeren selv at meddele flytning til sin elleverandør. Dette følger af Elleveringsbekendtgørelsen § 7, stk. 2. Da elaftalen for forbrugsadresse 1 var indgået i forbruger 1's navn, var det hendes ansvar at afmelde aftalen. Selskabet informerede korrekt forbruger 2 om, at kun den registrerede kunde kunne opsige aftalen, og da selskabet herefter ikke modtog en afmelding fra forbruger 1, fortsatte leveringsforpligtelsen og dermed også forbruger 1's betalingsforpligtelse.
Afgørelse vedrørende forbruger 2 (ny adresse)
Nævnet finder, at forbruger 2 har indgået en gyldig aftale med selskabet om levering af el til forbrugsadresse 2 og derfor hæfter for forbruget. Selvom forbruger 2 oprindeligt ønskede at flytte en eksisterende aftale, blev han ved e-mail af 18. maj 2021 tydeligt informeret om, at selskabet i stedet havde oprettet en ny aftale i hans navn på den nye adresse. Da forbruger 2 ikke reagerede på denne meddelelse, har han accepteret vilkårene for den nye aftale. Nævnet kan derfor ikke give forbruger 2 medhold i kravet om tilbagebetaling.
Klagegebyr
Da forbrugerne ikke har fået medhold i klagen, skal klagegebyret ikke tilbagebetales, jf. nævnets vedtægter § 26, stk. 2.
Lignende afgørelser