Command Palette

Search for a command to run...

Hæftelse for elforbrug på fraflyttet adresse og gyldighed af ny elaftale efter flytning

Sagen omhandler to forbrugeres hæftelse for elregninger på henholdsvis en fraflyttet og en ny adresse. Forbruger 1 var kunde hos Andel Energi A/S på forbrugsadresse 1, og forbruger 2 var hendes samlever.

Sagens forløb

Den 17. maj 2021 kontaktede forbruger 2 selskabet for at meddele, at han flyttede fra forbrugsadresse 1 til forbrugsadresse 2 og ønskede at flytte sin elaftale med.

Den 18. maj 2021 svarede selskabet, at de havde tilmeldt forbruger 2 som kunde på forbrugsadresse 2 fra den 15. maj 2021. Samtidig oplyste selskabet, at de ikke kunne afmelde aftalen på forbrugsadresse 1, da den stod i en andens navn (forbruger 1), og at vedkommende selv skulle kontakte selskabet for at blive afmeldt.

I september 2023 opdagede forbruger 2, at der var blevet betalt for elforbrug på begge adresser siden maj 2021. Han klagede herefter på vegne af begge forbrugere.

Parternes påstande

  • Forbruger 1 kræver tilbagebetaling af 27.710 kr. for elforbrug på forbrugsadresse 1 for perioden 15. maj 2021 til 27. september 2023. Hun argumenterer, at selskabet var blevet informeret om flytningen.
  • Forbruger 2 kræver tilbagebetaling af 15.400 kr. for elforbrug på forbrugsadresse 2 i samme periode. Han argumenterer, at han aldrig indgik en ny aftale, men blot ønskede at flytte den eksisterende, og at aftalen derfor ikke er juridisk bindende.
  • Andel Energi A/S afviser kravene. Selskabet fastholder, at det handlede korrekt på baggrund af de modtagne oplysninger. De understreger, at forbruger 2 modtog en klar bekræftelse på sin nye aftale samt en vejledning om, at forbruger 1 selv skulle afmelde sin aftale, hvilket ingen af parterne reagerede på.

Ankenævnet kan ikke give forbrugerne medhold i deres klage.

Afgørelse vedrørende forbruger 1 (fraflyttet adresse)

Nævnet finder, at forbruger 1 hæfter for elforbruget på forbrugsadresse 1 i perioden 15. maj 2021 til 27. september 2023. Begrundelsen er, at det påhviler elforbrugeren selv at meddele flytning til sin elleverandør. Dette følger af Elleveringsbekendtgørelsen § 7, stk. 2. Da elaftalen for forbrugsadresse 1 var indgået i forbruger 1's navn, var det hendes ansvar at afmelde aftalen. Selskabet informerede korrekt forbruger 2 om, at kun den registrerede kunde kunne opsige aftalen, og da selskabet herefter ikke modtog en afmelding fra forbruger 1, fortsatte leveringsforpligtelsen og dermed også forbruger 1's betalingsforpligtelse.

Afgørelse vedrørende forbruger 2 (ny adresse)

Nævnet finder, at forbruger 2 har indgået en gyldig aftale med selskabet om levering af el til forbrugsadresse 2 og derfor hæfter for forbruget. Selvom forbruger 2 oprindeligt ønskede at flytte en eksisterende aftale, blev han ved e-mail af 18. maj 2021 tydeligt informeret om, at selskabet i stedet havde oprettet en ny aftale i hans navn på den nye adresse. Da forbruger 2 ikke reagerede på denne meddelelse, har han accepteret vilkårene for den nye aftale. Nævnet kan derfor ikke give forbruger 2 medhold i kravet om tilbagebetaling.

Klagegebyr

Da forbrugerne ikke har fået medhold i klagen, skal klagegebyret ikke tilbagebetales, jf. nævnets vedtægter § 26, stk. 2.

Lignende afgørelser