Energiklagenævnet tillader dispensation fra forblivelsespligt for folkepensionist
Dato
3. maj 2010
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Dispensation fra forblivelsespligt til folkepensionist
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af en folkepensionist (herefter benævnt klager) over Odder Kommunes afslag på ansøgning om dispensation fra forblivelsespligten til Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk A.m.b.a. Klagerens ejendom var tidligere frivilligt tilsluttet fjernvarmeforsyningen, men blev den 10. november 2008 pålagt forblivelsespligt af Odder Kommunes byråd som led i et generelt projektforslag for ejendomme i Hundslund og Oldrup.
Klagerens anmodning og kommunens afslag
Den 20. november 2008 anmodede klager Odder Kommune om dispensation fra forblivelsespligten med henvisning til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2. Klager fremhævede, at begge ejere af ejendommen er folkepensionister, og at de ikke var indforstået med tinglysning af forblivelsespligten, så længe de ejede huset.
Odder Kommune forelagde spørgsmålet for Energistyrelsen, som svarede, at bekendtgørelsen ikke klart definerer fritagelsesmulighederne for forblivelsespligt for pensionister, og at det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere. Energistyrelsen bemærkede dog, at der kan argumenteres for, at folkepensionister ikke bør tvinges til at forblive tilsluttet, hvis priserne stiger, grundet deres indkomstforhold og potentielt begrænsede periode i ejendommen.
Den 16. september 2009 meddelte Odder Kommune afslag på dispensationen. Begrundelsen var, at der ikke var klarhed i lovgivningen, og at kommunen, baseret på Energistyrelsens bemærkninger og et ønske om at understøtte den kollektive forsyning, havde besluttet ikke at give dispensation til folkepensionister, der allerede var tilsluttet fjernvarmen.
Klagerens argumenter
Klager anførte følgende til støtte for sin klage:
- Der findes regler om dispensation for pensionister tilsluttet nødlidende varmeværker, og Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk A.m.b.a. er et nødlidende værk.
- Begge ejere er folkepensionister med begrænset indkomst, hvoraf den ene har en nedsat pension og for nylig har gennemgået en hjerteoperation.
- Ejendommen er vanskelig at sælge på grund af værkets høje varmepriser, hvilket har ført til tvangsauktioner af andre ejendomme i området.
- Klager har ikke råd til at opvarme huset med fjernvarme og bruger en brændeovn, idet der kun betales faste afgifter og for varmt vand.
- Klager ønsker en personlig dispensation, der bortfalder ved et eventuelt salg af ejendommen.
Retsgrundlaget
Sagen er baseret på Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, som skelner mellem tre typer tilslutningspligt:
- Tilslutningspligt for ny bebyggelse (Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 8).
- Tilslutningspligt for eksisterende bebyggelse med 9 års frist (Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10).
- Forblivelsespligt for bebyggelse, der allerede er tilsluttet (Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 11, stk. 1).
Kommunalbestyrelsen kan pålægge tilslutningspligt for både ny og eksisterende bebyggelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, stk. 1. Kommunen har dog mulighed for at meddele dispensation fra tilslutningspligten i særlige tilfælde, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Specifikt for folkepensionister gælder Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2, som fastslår, at kommunalbestyrelsen giver dispensation efter ansøgning.
Energiklagenævnets praksis
Energiklagenævnet har i tidligere afgørelser (f.eks. j.nr. 21-125 og j.nr. 21-505) fastslået, at folkepensionistreglen i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 er en retskravsbestemmelse, hvilket betyder, at kommunen skal imødekomme ansøgningen. Dispensationen er personlig og bortfalder, hvis ejeren ikke længere er folkepensionist. Hensynet bag bestemmelsen er primært at skåne ældre mennesker for forstyrrelser og omstilling, ikke af økonomisk karakter. Nævnet har tidligere fundet, at bestemmelsen også finder anvendelse ved forblivelsespligt, selvom ejendommen allerede er tilsluttet, hvis tilslutningen kun er retlig og ikke faktisk (dvs. stikledning er trukket, men ikke forbundet til husets interne anlæg).
Energiklagenævnet ændrer Odder Kommunes afgørelse af 16. september 2009 og meddeler klager en personlig dispensation fra forblivelsespligten.
Begrundelse for afgørelsen
Energiklagenævnet fastholder sin praksis om, at Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 er en retskravsbestemmelse for folkepensionister. Dette betyder, at kommunen er forpligtet til at give dispensation, når en folkepensionist ansøger herom. Dispensationen er personlig og bortfalder, hvis ejendommens ejer ikke længere er folkepensionist.
Nævnet bemærker, at ordlyden af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 ikke skelner mellem tilslutningspligt for ejendomme, der endnu ikke er tilsluttet, og forblivelsespligt for ejendomme, der allerede er tilsluttet. Selvom en pålagt forblivelsespligt ikke nødvendigvis medfører den samme faktiske forstyrrelse (f.eks. opgravning af have eller ændring af varmeanlæg) som en ny tilslutning, finder nævnet, at en mulig uoverensstemmelse mellem bestemmelsens ordlyd og dens antagelige formål ikke bør komme folkepensionisten til skade. En ændret fortolkning af bestemmelsen ville kræve en ændring af dens ordlyd.
Da begge ejere af klagerens ejendom var folkepensionister på det tidspunkt, hvor forblivelsespligten indtrådte, har klager et retskrav på en personlig dispensation. Denne dispensation bortfalder ved ejerskifte af ejendommen, hvorefter tilslutningspligten træder i kraft igen.
Nævnet har ikke taget stilling til det kontraktsretlige forhold mellem klager og varmeforsyningen.
Bemærkninger til kommunens sagsbehandling
Energiklagenævnet bemærker, at Odder Kommunes begrundelse for afslaget ikke præcist angav, hvilket stykke i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17 afgørelsen var truffet efter. Dette er i strid med kravene til begrundelse i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1.
Vedrørende tinglysning af tilslutningspligten på klagers ejendom, påpeger nævnet, at kommunen har pligt til at tinglyse tilslutningspligten i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 4. Tinglysningen har dog ingen betydning for, om tilslutningspligten gælder i forhold til ejeren af ejendommen, da pligten indtræder fra det tidspunkt, hvor beslutningen er meddelt ejeren.
Lignende afgørelser