Energiklagenævnets afgørelse om tilslutnings- og forblivelsespligt til Hvalpsund Kraftvarmeværk
Dato
8. marts 2010
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Tilslutnings- og forblivelsespligt til Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra en grundejer over Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009. Denne afgørelse godkendte Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.'s projektforslag om tilslutnings- og forblivelsespligt til værket og pålagde klagerens ejendom forblivelsespligt.
Baggrund for Kommunens Afgørelse
Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a. anmodede i oktober 2008 Vesthimmerlands Kommune om godkendelse af to projektforslag:
- Etablering af et nyt flisfyret kedelanlæg og godkendelse af et nyt forsyningsområde.
- Tilslutnings- og forblivelsespligt til værket.
Kommunen sendte projektforslaget om tilslutningspligt i høring den 4. december 2008, og byrådet godkendte begge forslag den 30. april 2009. Afgørelsen af 5. maj 2009 informerede klageren om pålægget af forblivelsespligt for deres ejendom. Afgørelsen var truffet med hjemmel i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, som giver kommunalbestyrelsen mulighed for at pålægge tilslutningspligt. Beslutningen om tilslutningspligt forudsætter, at forudsætningerne er belyst i et godkendt tilslutningsprojekt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3.
Kommunen begrundede afgørelsen med, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger, herunder eksempler på forbrugerøkonomiske konsekvenser. Byrådet vurderede, at projektforslagene ville medføre lavere varmeudgifter for både nuværende og fremtidige forbrugere og bidrage til at vende den uheldige udvikling i varmepriserne i Hvalpsund-området. Dette skulle også leve op til Varmeforsyningslovens formål om at fremme den mest samfundsøkonomiske og miljøvenlige varmeforsyning samt samproduktion af varme og elektricitet.
Klagerens Anbringender
Klageren anførte flere punkter til støtte for sin klage over pålægget om tilslutnings- og forblivelsespligt:
- Manglende varmeplanlægning: Kommunen havde ikke foretaget en tilstrækkelig varmeplanlægning i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.
- Høje varmepriser: Omkostningerne ved at aftage varme fra Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a. var betydeligt højere end forventet ved værkets etablering, og tilslutningspligten fastholdt forbrugerne i en ugunstig situation med de højeste varmepriser i Vesthimmerland.
- Monopolisering og miljøhensyn: Tilslutnings- og forblivelsespligten afskar muligheden for at installere mere miljøvenlig og billigere opvarmning og skabte et monopol, der var svært foreneligt med en samfundsøkonomisk fordelagtig vurdering.
- Utilfredsstillende information: Materialet og orienteringen fra kommunen var utilfredsstillende og vanskelig for almindelige varmeforbrugere at forstå.
- Manglende høring om fliskedelanlæg: Projektforslaget om fliskedelanlægget og fjernvarmeforsyningen af nye boligområder indgik ikke i høringsmaterialet.
- Urealistiske forventninger til nye boliger: Projektet var urealistisk i forventningen om tilslutning af nye boliger, da det nuværende anlæg allerede havde tilstrækkelig kapacitet, og opførelse af et nyt anlæg ville øge varmeprisen.
- Manglende hensyn til lavenergihuse: Forudsætningen om vækst i antallet af boliger og hensynet til lavenergihuse, der ikke ville anvende fjernvarme, indgik ikke i projektmaterialet.
Energiklagenævnet stadfæstede Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 5. maj 2009 om pålæggelse af tilslutnings- og forblivelsespligt.
Retsgrundlag og Nævnets Vurdering
Energiklagenævnet henviste til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg som det primære retsgrundlag for tilslutningspligt. Det fremgår af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2, at kommunalbestyrelsen kan pålægge tilslutningspligt, forudsat at et godkendt projekt belyser forudsætningerne. Projektet skal som udgangspunkt indeholde de oplysninger, der fremgår af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3.
Nævnet fandt, at Hvalpsund Kraftvarmeværk A.m.b.a.'s projektforslag indeholdt de nødvendige oplysninger, herunder om de ansvarlige, varmeplangrundlaget, forsyningsområdet, berørte ejendomme og økonomiske konsekvenser for brugerne. Projektforslaget havde været i høring hos klageren og øvrige berørte grundejere, som også havde modtaget skriftlig meddelelse om godkendelsen og pålægget, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1.
Energiklagenævnet konkluderede, at kommunens behandling af projektforslaget var sket i overensstemmelse med reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen. Nævnet anerkendte, at kommunen er tillagt et vidt skøn ved vurderingen af projektforslag for tilslutnings- og forblivelsespligt, og at afgørelsen af 5. maj 2009 var baseret på saglige hensyn, herunder forsyningssikkerheden i området og varmeprisen. Klagerens øvrige bemærkninger af mere politisk karakter kunne ikke føre til et andet resultat.
Mulighed for Dispensation
Energiklagenævnet oplyste afslutningsvist, at en kommune i særlige tilfælde efter ansøgning har mulighed for at meddele dispensation fra en pålagt tilslutningspligt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Dette gælder også for ejendomme, der ikke kan fritages efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15. Dog har ejeren ikke et retskrav på dispensation, hvis et anlæg installeres efter pålæg af tilslutningspligt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Kommunalbestyrelsen har vide rammer for skønnet om dispensation, så længe der foretages en konkret vurdering. Særlige regler gælder for folkepensionister og lavenergihuse, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 3.
Lignende afgørelser