Stadfæstelse af tilslutningspligt til fjernvarme – afvisning af forlængelse af tilslutningsfrist pga. nyt naturgasfyr
Dato
7. april 2015
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Øvrige
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ikke aktuel interesse i dispensation fra tilslutningspligt på grund af nyt naturgasfyr
Lovreferencer
Klager indbragte en sag for Energiklagenævnet vedrørende Horsens Kommunes afgørelse af 2. september 2014, hvor klagers ejendom blev pålagt tilslutningspligt til Horsens Varmeværk A.m.b.a.
Baggrund for tilslutningspligt
Horsens Kommune modtog den 2. april 2014 en ansøgning fra Horsens Varmeværk A.m.b.a. om godkendelse af et projektforslag for tilslutnings- og forblivelsespligt. Projektforslaget blev sendt i høring den 24. juni 2014, og klager indsendte indsigelser den 3. juli 2014. Klager oplyste, at vedkommende i februar 2014 havde investeret ca. 30.000 kr. i et nyt naturgasfyr med en forventet levetid på 15-17 år og ønskede derfor en forlængelse af tilslutningsfristen fra 9 til 15 år.
Horsens Kommune godkendte projektforslaget den 26. august 2014 og meddelte klager pålæg om tilslutningspligt den 2. september 2014. Kommunen begrundede påbuddet med, at etablering af fjernvarme i området havde en samfundsøkonomisk fordel, ville forbedre udnyttelsen af energiressourcerne (ved afbrænding af affald og samproduktion af el og varme), og at beregninger viste, at de fleste bygninger ville opnå billigere eller uændrede varmeudgifter. Desuden var tilslutningspligten en forudsætning for varmeværkets investering og en del af byrådets strategiske energiplan fra maj 2013, der understøtter Folketingets mål om 100 % vedvarende energikilder senest i 2035.
Klagers argumenter
Klager ønskede en forlængelse af tilslutningsfristen fra 9 til 15 år og anførte følgende:
- Klager havde i februar 2014 købt og installeret et nyt naturgasfyr til 30.000 kr. med en forventet levetid på 15-17 år. Ved udløbet af den 9-årige tilslutningsfrist ville fyret stadig have halvdelen af sin levetid tilbage.
- Horsens Kommune havde i to år været bekendt med fjernvarmeprojektet i området, men havde undladt at informere borgerne. Hvis klager havde været informeret, ville investeringen i et nyt naturgasfyr ikke være foretaget.
Horsens Kommunes svar
Horsens Kommune fastholdt sin afgørelse og anførte, at tilslutningspligten ikke krævede, at klagers naturgasfyr blev skrottet efter fristens udløb, men alene indebar betaling af tilslutningsgebyr (4.500 kr.) og faste afgifter (ca. 63 kr. pr. m²). Kommunen vurderede, at et 9-10 år gammelt naturgasfyr ikke udgjorde et "særligt tilfælde", der kunne begrunde en forlængelse af tilslutningsfristen i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Kommunen afviste desuden at have været vidende om projektet i to år eller at have informeret borgerne mangelfuldt.
Retsgrundlag for tilslutningspligt
Kommunalbestyrelsen kan pålægge eksisterende og ny bebyggelse tilslutningspligt, herunder forblivelsespligt, jf. Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12. Nærmere regler om pålæg af tilslutnings- og forblivelsespligt findes i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2. Ansøgning om godkendelse af et tilslutningsprojekt skal indeholde specifikke oplysninger, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3. Grundejere skal underrettes skriftligt om projektforslaget, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, og modtage skriftlig meddelelse om godkendelse og pålæg af tilslutningspligt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde meddele dispensation eller forlængelse af tilslutningsfristen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.
Energiklagenævnet stadfæstede Horsens Kommunes afgørelse af 2. september 2014.
Gyldighed af tilslutningspligt
Energiklagenævnet vurderede, at det konkrete projektforslag indeholdt de nødvendige forudsætninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3. Klager havde desuden haft projektforslaget i høring og modtaget skriftlig meddelelse om godkendelsen og pålægget om tilslutningspligt. Nævnet fandt samlet set, at Horsens Kommunes behandling og godkendelse af projektforslaget var sket i overensstemmelse med de formelle procedureregler i tilslutningsbekendtgørelsen, herunder reglerne i §§ 2-5 og § 20, stk. 1. Tilslutningspligten var dermed pålagt med rette, og klagers anbringender vedrørende informationsniveauet kunne ikke føre til et andet resultat.
Vurdering af ansøgning om fristforlængelse
Horsens Kommune havde ikke truffet afgørelse om klagers ansøgning om fristforlængelse i sin afgørelse af 2. september 2014. Energiklagenævnet bemærkede, at en ansøgning om dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1, herunder en ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen, først skal indgives i umiddelbar nærhed af tilslutningsfristens udløb. Dette skyldes, at de konkrete forhold, der kan begrunde en dispensation, først kan vurderes relevant på dette tidspunkt. Nævnet fandt det derfor ikke anledning til bemærkninger, at kommunen ikke havde taget stilling til ansøgningen på nuværende tidspunkt, men kommunen burde have besvaret ansøgningen og vejledt klager om det rette ansøgningstidspunkt.
Klager vil have mulighed for at ansøge Horsens Kommune om forlængelse af tilslutningsfristen igen i umiddelbar nærhed af fristens udløb om 9 år. Kommunen skal på dette tidspunkt tage stilling til, om de konkrete forhold giver anledning til en forlængelse. Vejledende oplyste Energiklagenævnet, at de forhold, der navnlig kan tillægges betydning, er tidspunktet for installation af naturgasfyret, omkostningerne herved, omkostningerne ved tilslutningspligten, den forventede restlevetid for naturgasfyret, samt om fyret blev installeret efter varsling af pålægget om tilslutningspligt.
Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 5.
Lignende afgørelser