Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om afslag på forlængelse af tilslutningsfrist til fjernvarme stadfæstet

En klager, der ejer en erhvervsejendom i Silkeborg, klagede over Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. oktober 2013. Afgørelsen pålagde 2/3 af klagers bygning tilslutningspligt til fjernvarme, da denne del opvarmes med naturgasfyr, mens den resterende 1/3 blev fritaget, da den opvarmes med varmluftkalorifer og ikke har et vandbåret varmesystem. Kommunen afviste samtidig klagers anmodning om forlængelse af tilslutningsfristen til Silkeborg Varme.

Sagens forløb

Silkeborg Kommunes byråd godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme om tilslutningspligt for områderne Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. På baggrund heraf pålagde kommunen klagers ejendom tilslutningspligt den 12. marts 2012. Klager indgav en klage over denne afgørelse den 5. april 2012, som Silkeborg Kommune videresendte til Energiklagenævnet.

Energiklagenævnet traf afgørelse den 28. december 2012, hvor kommunens generelle godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt blev stadfæstet. Sagen blev dog videresendt til Silkeborg Kommune for videre behandling af ansøgningen om forlængelse af tilslutningsfristen, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 2.

Kommunens vurdering af fristforlængelse

Den 6. oktober 2013 traf Silkeborg Kommune afgørelse vedrørende ansøgningen om forlængelse af tilslutningsfristen. Kommunen bemærkede, at et nyt naturgasfyr var installeret i november 2010 til en omkostning af 35.000 kr. Kommunen vurderede, at fyret ville være ca. 12 år gammelt ved udløbet af tilslutningsfristen i 2022, men fandt ikke, at den forventede restlevetid eller installationsomkostningerne udgjorde et "særligt forhold", der berettigede en forlængelse af fristen eller dispensation fra tilslutningspligten.

Klagers synspunkter

Klager fastholdt, at naturgasfyret har en væsentlig længere levetid end til 2022, og at det er urimeligt at pålægge klager udgifter til fjernvarme.

Retsgrundlag

Sagen blev behandlet efter reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 (bekendtgørelse nr. 31 af 29. januar 2008), da projektforslaget blev modtaget af kommunen før ikrafttrædelsen af den nugældende bekendtgørelse nr. 690 af 21. juni 2011, jf. dennes Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, stk. 4. Bestemmelsen i § 17, stk. 1, giver kommunen mulighed for i særlige tilfælde at forlænge tilslutningsfristen.

Energiklagenævnet henviste til Energistyrelsens vejledning fra august 1998, som angiver, at særlige individuelle forhold kan begrunde en forlængelse af den generelle tilslutningsfrist på 9 år. Nævnet vurderede, at tidspunktet for installation af det individuelle forsyningssystem, omkostningerne herved, omkostningerne ved tilslutningspligten og den forventede restlevetid for det individuelle system kan udgøre et særligt forhold. Dog bemærkede nævnet, at Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 ikke giver et retskrav på forlængelse, og kommunen er tillagt et vidt skøn. Bestemmelsen er udstedt i medfør af Varmeforsyningsloven § 12, stk. 2, og forarbejderne til loven fra 1979 indikerer, at overgangen til kollektiv varmeforsyning bør falde sammen med den naturlige udskiftning af individuelle systemer for at undgå unyttiggørelse af væsentlige dele af disse.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. oktober 2013 om afslag på forlængelse af fristen for tilslutning til fjernvarme.

Begrundelse for afgørelsen

Energiklagenævnet tilsluttede sig Silkeborg Kommunes vurdering af, at der på nuværende tidspunkt ikke var grundlag for at forlænge tilslutningsfristen. Nævnet anerkendte, at kommunen har et vidt skøn i sager om forlængelse af tilslutningsfristen i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.

Nævnet bemærkede dog, at den nuværende vurdering var behæftet med en vis usikkerhed, da der stadig var ca. 8 år til tilslutningsfristen udløb i oktober 2022. De faktiske forhold, herunder naturgasfyrets restlevetid, kunne ændre sig inden da. Energiklagenævnet fandt derfor, at klager på ny ville kunne ansøge Silkeborg Kommune om forlængelse af fristen, når tilslutningspligten var nært foranstående, og en sådan afgørelse ville kunne påklages til Energiklagenævnet, såfremt betingelserne herfor var opfyldt.

Afgørelsens hjemmel

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser