Klage over Odder Kommunes afgørelse om tilslutnings- og forblivelsespligt til Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk
Dato
12. oktober 2009
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Klage over Odder Kommunes afgørelse om tilslutnings- og forblivelsespligt til Hundslund-Oldrup
Lovreferencer
Odder Kommune godkendte den 10. november 2008 et projektforslag om indførelse af tilslutnings- og forblivelsespligt for ejendomme i Hundslund og Oldrup til Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk a.m.b.a. Kommunens beslutning blev meddelt de berørte grundejere, herunder klageren, den 17. november 2008. Afgørelsen pålagde ejendommen tilslutnings- og forblivelsespligt til fjernvarmen i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Klagerens indsigelse
Klageren påklagede kommunens afgørelse den 9. december 2008 med henvisning til, at ejendommen er opvarmet af et Danfoss DHP-H 10 jordvarmeanlæg på 10 kW, som dækker 100 % af ejendommens behov for rumopvarmning og varmt brugsvand. Klageren gjorde gældende, at ejendommen derfor burde være fritaget for tilslutnings- og forblivelsespligt i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2. Dokumentation for jordvarmeanlægget, herunder tilladelse og færdigmelding, blev fremlagt. Klageren forklarede, at årsagen til den manglende indsigelse i høringsperioden var, at jordvarmeanlægget blev installeret samme dag som høringsfristen udløb, hvilket medførte fokus på installationsprocessen frem for kommunens høringsfrist.
Kommunens håndtering
Kommunen havde ikke inddraget klagerens bemærkninger i sagsbehandlingen for den endelige vedtagelse af projektforslaget, da indsigelsen ikke var indgivet inden for høringsfristen.
Retsgrundlag for tilslutningspligt
Retsgrundlaget for tilslutningspligt er primært fastsat i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg.
- Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10 fastslår, at eksisterende bebyggelse kan kræves tilsluttet et kollektivt varmeforsyningsanlæg med en frist på 9 år.
- Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 specificerer undtagelser fra tilslutningspligten, herunder bygninger med varmepumper, der dækker mere end halvdelen af bygningens energiforbrug til opvarmning og varmt vand.
- Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16 angiver, at ejere af ejendomme, der er pålagt tilslutningspligt, som udgangspunkt ikke senere kan kræve sig fritaget under henvisning til § 15, når klagefristen er udløbet.
- Tilslutningspligten indebærer en forpligtelse til at betale tilslutningsafgift og faste afgifter, samt at forsyningsselskabet kan etablere stikledninger frem til bygningen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 1.
Energiklagenævnet hjemviste Odder Kommunes afgørelse af 17. november 2008 vedrørende det konkrete fritagelsesspørgsmål for klagerens ejendom til fornyet behandling.
Begrundelse for hjemvisning
Nævnet fandt, at selvom klageren først gjorde kommunen opmærksom på jordvarmeanlægget efter kommunens afgørelse, var anlægget installeret på tidspunktet for kommunens beslutning om pålæggelse af tilslutningspligt. Klageren vil derfor fortsat kunne kræve sig fritaget fra tilslutningspligt, hvis betingelserne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2 er opfyldt.
Kommunen skal som første instans tage stilling til, hvorvidt klageren er berettiget til fritagelse. I den forbindelse skal kommunens afgørelse opfylde kravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24 om begrundelse.
Kommunens sagsbehandling
Energiklagenævnet bemærkede desuden, at formålet med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2, hvorefter klager over afgørelser om tilslutningspligt indgives til kommunen, er at give kommunen mulighed for at gennemgå og vurdere sagen igen, herunder eventuelle nye oplysninger, og potentielt ændre sin afgørelse, før sagen fremsendes til nævnet. Nævnet henstillede derfor, at Odder Kommune i fremtidige sager foretager en sådan fornyet gennemgang af indkomne klagesager.
Lignende afgørelser