Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om tilslutningspligt til kraftvarmeværk

Energiklagenævnet modtog den 23. marts 2009 en klage fra en advokat på vegne af sin klient vedrørende Odder Kommunes afgørelse af 17. november 2008. Afgørelsen pålagde klientens ejendom tilslutnings- og forblivelsespligt til Hundslund-Oldrup Kraftvarmeværk a.m.b.a. Kommunen havde godkendt projektforslaget den 10. november 2008 og meddelt beslutningen til de berørte grundejere, herunder klagerens klient, med henvisning til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10.

Klientens argumenter for fritagelse

Klienten gjorde gældende, at ejendommen burde fritages fra tilslutnings- og forblivelsespligten. Argumenterne var baseret på to hovedpunkter i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15:

  • Ejendommens anvendelse: Ejendommen anvendes primært til fabrikation og lagervirksomhed med et begrænset kontor/udstillingsareal. Klienten mente derfor, at bygningerne ikke var beregnet til at være konstant opvarmede i fyringssæsonen, jf. § 15, nr. 5.
  • Uforholdsmæssige omkostninger: Med en offentlig vurdering på 1.150.000 kr. og et overslag på 293.750 kr. for etablering af fjernvarme (ekskl. stik), ville omkostningerne udgøre næsten 30 % af ejendommens vurdering. Dette blev anset for uforholdsmæssigt bekosteligt, jf. § 15, nr. 1.

Kommunens håndtering af klagen

Kommunen fastholdt sin afgørelse af 17. november 2008. Den anførte, at den fremsendte dokumentation ikke tilstrækkeligt beviste, at omstillingen ville være uforholdsmæssigt bekostelig. Kommunen havde desuden ikke taget stilling til, om ejendommen burde fritages i henhold til § 15, nr. 5, da klientens bemærkninger var indgivet efter høringsperioden. Kommunen havde ikke ladet disse bemærkninger indgå i sagsbehandlingen for den endelige vedtagelse af projektforslaget. Det blev også bemærket, at ejere af ejendomme, der er pålagt tilslutningspligt, som udgangspunkt ikke senere kan kræve sig fritaget, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16.

Energiklagenævnet hjemviste Odder Kommunes afgørelse af 17. november 2008. Nævnet fandt, at kommunen ikke havde opfyldt officialprincippet, som pålægger forvaltningsmyndigheder at fremskaffe de fornødne oplysninger for at træffe afgørelse på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.

Manglende sagsbehandling og vurdering

Selvom klientens indsigelser blev fremsat efter høringsfristen, var de forhold, der kunne begrunde fritagelse, til stede på tidspunktet for kommunens afgørelse. Kommunen burde derfor, i forbindelse med fremsendelsen af klagen til Energiklagenævnet, have indhentet de nødvendige oplysninger og foretaget en vurdering af, om klientens ejendom kunne fritages fra tilslutningspligten i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 1 (uforholdsmæssig bekostelighed) og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 5 (ikke konstant opvarmet).

Krav til begrundelse og fremtidig praksis

Energiklagenævnet bemærkede desuden, at kommunens afgørelse af 17. november 2008 ikke var ledsaget af en fyldestgørende begrundelse, da den ikke henviste til de relevante retsregler og stykker i tilslutningsbekendtgørelsen, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Nævnet henstillede, at kommunen i fremtidige sager foretager en fornyet gennemgang af indkomne klagesager, herunder eventuelle nye oplysninger, forinden de videresendes til Energiklagenævnet, i overensstemmelse med formålet med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2.

Lignende afgørelser