Command Palette

Search for a command to run...

En boligejer klagede til Energiklagenævnet over Skive Kommunes afslag på dispensation fra forblivelsespligt til Ramsing-Lem-Lihme Kraftvarmeværk A.m.b.A. for sin ejendom. Ejendommen, et parcelhus på 160 m² opført i 1973, havde siden 1994 været tilsluttet fjernvarmeforsyningen via en kontrakt, der var uopsigelig indtil den 30. juni 2014, hvorefter den kunne opsiges med et års varsel.

Baggrund for ansøgningen

Boligejeren ønskede at opsige kontrakten, da der var investeret 140.000 kr. i solceller, og der var planer om yderligere investeringer i alternative vedvarende varmekilder for at blive selvforsynende og støtte kommunens grønne profil. Ejeren henvendte sig til Skive Kommune med anmodning om at ophæve den tinglyste servitut om tilslutningspligt på ejendommen, da dette var en betingelse for at kunne udtræde af kontrakten med varmeforsyningsværket.

Kommunens afslag

Skive Kommune meddelte afslag på fritagelse fra forblivelsespligt den 5. juli 2013. Kommunen begrundede afslaget med, at der i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 ikke kan dispenseres fra forblivelsespligt, når ejendommen én gang har tilsluttet sig den kollektive varmeforsyning. Desuden blev afslaget begrundet i hensynet til den kollektive forsyning og muligheden for at drive en rentabel fjernvarmeforsyning, herunder de miljømæssige fordele, hvilket blev fundet mere tungtvejende end hensynet til økonomi og miljø på den enkelte ejendom. Ejendommen blev pålagt forblivelsespligt ved projektforslagets godkendelse den 25. juni 1997 og tinglyst den 13. august 1997.

Klagerens og værkets synspunkter

Klageren anførte, at det var misvisende at indgå en 20-årig kontrakt, som efter tre år blev uopsigelig på grund af forblivelsespligt, uden mulighed for at fravælge dette. Klageren mente, at det var kommunens ansvar at sikre værkets økonomi, og at den enkelte varmekunde ikke skulle gøres økonomisk ansvarlig. Ramsing-Lem-Lihme Kraftvarmeværk A.m.b.A. støttede kommunens afgørelse og henviste til værkets stramme økonomi og høje varmepriser, idet en dispensation kunne føre til yderligere kundefrafald og forværre økonomien.

Retsgrundlag

Sagen blev behandlet med udgangspunkt i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg og Varmeforsyningsloven. Af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 1, nr. 2 fremgår definitionen af forblivelsespligt som en forpligtelse for en ejendom, der allerede er tilsluttet, til at forblive tilsluttet og bidrage økonomisk. Kommunalbestyrelsen kan pålægge forblivelsespligt jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2. Forblivelsespligt indebærer en pligt til at betale faste afgifter, men ikke nødvendigvis at aftage varme, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde meddele dispensation fra tilslutnings- eller forblivelsespligt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.

Energiklagenævnet stadfæstede Skive Kommunes afgørelse af 5. juli 2013 om afslag på dispensation fra forblivelsespligt.

Energiklagenævnets vurdering

Nævnet lagde til grund, at ejendommen havde haft forblivelsespligt siden 1997. Energiklagenævnet bemærkede, at kommunen er tillagt et vidt skøn ved vurderingen af, om der bør meddeles dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Kommunen kan inddrage saglige og lovlige kriterier, herunder lokale forhold, miljøforhold, tilslutningsgrad og brugerøkonomi for de tilbageværende forbrugere. Nævnet fandt, at Skive Kommune havde foretaget en konkret vurdering ud fra lovlige og saglige hensyn, og at sagsoplysningen var tilstrækkelig. Energiklagenævnet tiltrådte kommunens skøn, især henset til værkets stramme økonomi og høje varmepriser.

Nævnet præciserede, at forblivelsespligten ikke forhindrer ejeren i at opsige kontrakten om levering af fjernvarme, hvis opsigelsesbetingelserne i kontrakten er opfyldt. Forblivelsespligt medfører en forpligtelse til at betale de faste afgifter til værket, men ikke en pligt til at aftage varme. Ejeren kan etablere en alternativ varmekilde, men skal fortsat betale de faste afgifter til fjernvarmeværket. Denne pligt skyldes forblivelsespligten efter tilslutningsbekendtgørelsens bestemmelser, ikke kontrakten.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående stadfæstede Energiklagenævnet Skive Kommunes afgørelse af 5. juli 2013. Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1.

Bemærkning om sagsbehandlingstid

Energiklagenævnet beklagede den væsentligt længere sagsbehandlingstid end nævnets målsætninger, hvilket skyldtes et stort antal nye sager, medarbejderskift og færre medarbejdere i sekretariatet i en periode.

Lignende afgørelser