Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse om tilslutningspligt til kraftvarmeværk

Dato

16. december 2013

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Klage over Randers Kommunes afgørelse om tilslutningspligt

En klager indbragte den 3. april 2013 Randers Kommunes afgørelse af 18. marts 2013 for Energiklagenævnet. Afgørelsen pålagde klagers ejendom tilslutningspligt til Mellerup Kraftvarmeværk a.m.b.a.

Sagens baggrund og kommunens afgørelse

Klager bebor et enfamiliehus, hvor 90 % af opvarmningen sker via fastbrændsel, solenergi og brændeovn. Mellerup Kraftvarmeværk blev opført i 1992, og kommunen havde tidligere pålagt 181 ejendomme en midlertidig forblivelsespligt, der udløb den 1. januar 2013. For at sikre værkets økonomiske grundlag og fremtidige planlægning besluttede Randers Kommune at udarbejde et projektforslag om tilslutnings- og forblivelsespligt for alle ejendomme inden for værkets forsyningsområde.

Projektforslaget blev sendt i høring til 284 grundejere den 22. oktober 2012. Høringsbrevet informerede om muligheder for fritagelse i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og dispensation i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Klager indsendte ikke et høringssvar til kommunen med oplysninger om ejendommens opvarmningsmetoder eller klagers status som folkepensionist. Randers Kommunes byråd godkendte projektforslaget den 18. februar 2013 og traf den påklagede afgørelse samme dag.

Kommunens begrundelse for pålægget om tilslutnings- og forblivelsespligt var at sikre værkets økonomiske råderum, opnå lavere varmepriser, muliggøre etablering af biomassebaseret kedelanlæg, fastholde muligheden for fusion med Verdo og bidrage til kommunens Klimaplan 2030. Afgørelsen blev truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven §§ 11 og 12 samt Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2.

Klagers synspunkter

Klager anmodede om fritagelse fra tilslutningspligten med følgende argumenter:

  • 90 % af ejendommen opvarmes via fastbrændsel, solenergi og brændeovn.
  • Klager er pensionist.

Randers Kommunes bemærkninger til klagen

Randers Kommune anførte, at klager ikke havde henvendt sig under høringsperioden. Kommunen var enig i, at ejendommen potentielt kunne fritages i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2, hvis anlæggene levede op til kravene. Kommunen mente dog, at en sådan fritagelse ville være midlertidig og kun gælde i anlæggenes levetid, hvorefter tilslutningspligten ville genindtræde. Kommunen henviste til Energistyrelsens vejledning af 16. januar 2012. Endvidere mente kommunen, at klager som folkepensionist kunne opnå dispensation fra tilslutningspligten, således at pligten videreførtes til den efterfølgende ejer af ejendommen.

Energiklagenævnet ophævede Randers Kommunes afgørelse af 18. marts 2013 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen.

Energiklagenævnets vurdering af projektforslaget

Nævnet fandt, at Randers Kommune havde et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningsloven §§ 11 og 12. Kommunens beslutning skulle baseres på saglige hensyn, såsom miljø, varmepriser og sikring af investeringer. Energiklagenævnet vurderede, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, og at høringsprocessen var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §§ 4, 5, og 20, stk. 1. Kommunens begrundelse for pålægget blev anset for saglig.

Energiklagenævnets vurdering af fritagelse og dispensation

Nævnet bemærkede, at Randers Kommune ikke havde taget stilling til klagers anmodning om fritagelse i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2, da oplysningerne om ejendommens opvarmningsmetoder først fremkom under klagesagen. Energiklagenævnet fandt det uhensigtsmæssigt at behandle dette som første instans og hjemviste derfor sagen til kommunen for en konkret vurdering af fritagelsesspørgsmålet.

Nævnet præciserede desuden, at en fritagelse i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2 ikke kan gøres tidsbegrænset til anlæggets levetid. Selvom Energistyrelsens vejledning nævner, at fritagelsen bortfalder ved udskiftning af anlægget, skal dette forstås således, at en ny pålæggelse af tilslutningspligt kræver en ny beslutningsproces, der følger bekendtgørelsens regler, og ikke en automatisk genindtræden af pligten.

Vedrørende klagers anmodning om dispensation som folkepensionist i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2, hjemviste nævnet også dette spørgsmål til Randers Kommune for en førsteinstansvurdering. Kommunen skulle kun foretage denne vurdering, hvis ejendommen ikke blev fritaget i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2.

Afgørelse

Randers Kommunes afgørelse af 18. marts 2013 blev ophævet, og sagen hjemvistes til fornyet behandling i kommunen. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser