Fritagelse for tilslutningspligt til kraftvarmeværk kan ikke tidsbegrænses til et vedvarende energianlægs levetid
Dato
26. juni 2014
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Fritagelse fra tilslutningspligt ikke tidsbegrænset til VE-anlægs levetid
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af Sammensluttede Danske Energiforbrugere på vegne af en række grundejere mod Randers Kommunes afgørelse af 19. juli 2013. Kommunen havde pålagt grundejernes ejendomme tilslutningspligt til Værum-Ørum Kraftvarmeværk a.m.b.a. for ny bebyggelse. Samtidig blev eksisterende bebyggelse fritaget for tilslutningspligt, da de var indrettet med vedvarende energianlæg (fastbrændselsfyr, halmfyr eller varmepumper), der opfyldte betingelserne for fritagelse i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2. Klagen vedrørte dog, at Randers Kommune havde begrænset denne fritagelse til kun at gælde for de eksisterende vedvarende energianlæg og kun i disse anlægs levetid. Klagen omfatter 28 specifikke ejendomme. Sagerne behandles og afgøres samlet.
Sagens Forløb
Randers Kommune udarbejdede i oktober 2010 et projektforslag om tilslutnings- og forblivelsespligt til Værum-Ørum Kraftvarmeværk a.m.b.a. som led i kommunens varmeplanlægning og Klimaplan 2030. Projektforslaget blev sendt i høring, og kommunen modtog flere indsigelser. Efterfølgende traf Randers Kommune afgørelse den 12. oktober 2012, som blev påklaget til Energiklagenævnet. Kommunen valgte dog at genoptage sagsbehandlingen, hvilket førte til, at Energiklagenævnet afviste at behandle de oprindelige klager midlertidigt. De nu påklagede afgørelser blev truffet af Randers Kommune den 19. juli 2013.
Randers Kommunes Afgørelse
Kommunens afgørelse fastslog, at:
- Ejendomme med nuværende opvarmningskilder, der opfylder kriterierne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2, er fritaget fra tilslutnings- og forblivelsespligt.
- Fritagelsen var dog begrænset til det eksisterende anlæg og dets levetid. Ved udskiftning af anlægget skulle dette anmeldes til kommunen og værket, hvorefter kommunen kunne kræve ejendommen tilsluttet fjernvarme.
- Ny bebyggelse på ejendommen skulle tilsluttes senest ved ibrugtagning, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 8.
- Eksisterende bebyggelse, der ikke var fritaget, skulle tilsluttes senest 9 år efter modtagelse af brevet, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10.
- Tilslutningspligten medfører betaling af tilslutningsafgift og faste årlige afgifter, uanset om varme aftages.
Randers Kommune begrundede sin beslutning med hensyn til at sikre værkets økonomiske råderum, opnå lavere varmepriser og bidrage til kommunens Klimaplan 2030. Afgørelsen blev truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2.
Klagerens Synspunkter
Klagerne anførte, at en fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2 bør være tidsubegrænset og ikke begrænset til det nuværende vedvarende energianlægs levetid.
Randers Kommunes Udtalelse
Randers Kommune fastholdt sin fortolkning af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg §§ 15 og 16 og henviste til en udtalelse fra Energistyrelsen af 12. januar 2011, som støttede kommunens opfattelse af, at fritagelsen kun gælder eksisterende anlæg, og at tilslutningspligt kan pålægges ved udskiftning af et udtjent anlæg.
Retsgrundlag og Praksis
Sagen blev afgjort efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg (nr. 31 af 29. januar 2008) grundet overgangsbestemmelsen i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, stk. 4. Energiklagenævnet henviste til sin egen praksis fra en lignende sag (j.nr. 1021-13-65), hvor det blev fastslået, at en fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2 ikke kan gøres tidsbegrænset. Nævnet understregede, at lovens forarbejder ikke støtter en tidsbegrænset fritagelse, og at Energistyrelsens vejledninger alene er vejledende og ikke bindende for nævnet.
Energiklagenævnet stadfæstede Randers Kommunes afgørelser af 19. juli 2013 om godkendelse af projektforslag for tilslutnings- og forblivelsespligt samt pålæg af tilslutningspligt for ny bebyggelse.
Fritagelse for Eksisterende Vedvarende Energianlæg
Afgørelsen blev dog ændret, således at fritagelserne for eksisterende vedvarende energianlæg ikke er begrænset til disse anlægs levetid. Energiklagenævnet fandt, at Randers Kommune ikke havde den fornødne hjemmel til at tidsbegrænse fritagelsen fra tilslutningspligt for klagernes eksisterende bebyggelser.
Begrundelse for Afgørelsen
Nævnet begrundede sin afgørelse med følgende:
- Retskrav på fritagelse: Ifølge ordlyden af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2 har ejere af ejendomme med vedvarende energianlæg, der dækker mere end halvdelen af energiforbruget, et retskrav på fritagelse. Bestemmelsen giver ikke mulighed for en tidsbegrænset eller betinget fritagelse.
- Lovforarbejder: Forarbejderne til Varmeforsyningsloven §§ 11 og 12 indeholder ingen holdepunkter for at gøre en fritagelse tidsbegrænset eller betinget. Formålet er at undgå at hindre nyttiggørelsen af nye teknologier inden for opvarmning.
- Vejledende udtalelser: Energistyrelsens vejledninger og udtalelser er alene udtryk for styrelsens retsopfattelse og er ikke bindende for Energiklagenævnet. Nævnet understregede, at en bemærkning om bortfald af fritagelse ved udskiftning af anlæg skal forstås som en mulighed for at pålægge tilslutningspligt på det tidspunkt, hvis de generelle regler i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg tillader det, og procedurereglerne følges.
- Fritagelse af bebyggelsen: Fritagelsen gælder for selve bebyggelsen, ikke kun det specifikke anlæg. En ændring af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2 ville være nødvendig for at tillade tidsbegrænsede fritagelser.
Energiklagenævnet ændrede derfor kommunens afgørelse, så klagernes eksisterende bebyggelser fritages uden den tidsbegrænsning, der fulgte af den påklagede afgørelse. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.
Lignende afgørelser