Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra HMN Naturgas I/S over Aalborg Kommunes afgørelse af 16. marts 2012, som godkendte et projektforslag for central kraftvarmeforsyning af Tylstrup. Projektet indebærer etablering af en transmissionsledning fra det kulfyrede Nordjyllandsværket og overskudsvarme fra Aalborg Portland til det decentrale naturgasbaserede Tylstrup Kraftvarmeværk, der derved omstilles fra decentral naturgasforsyning til central kraftvarmeforsyning. Det eksisterende decentrale anlæg bevares som spids- og reservelastanlæg.

Klagerens synspunkter

HMN Naturgas I/S anførte, at projektforslaget ikke opfyldte betingelserne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 14 om brændselsvalg. Klager mente, at etableringen af transmissionsledningen skulle sidestilles med et ændret brændselsvalg hos Tylstrup Kraftvarmeværk, hvor naturgas erstattes af kul. Ifølge Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 14 kan kul ikke godkendes som brændsel for kraftvarmeanlæg. Klager henviste til Energiklagenævnets afgørelse i Hadsund-sagen (j.nr. 1021-45 af 18. maj 2009), hvor etablering af en transmissionsledning blev sidestillet med etablering af et varmeproduktionsanlæg og dermed en ændring af brændselsvalget, der skulle vurderes efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 15.

Forsyningens synspunkter

Aalborg Forsyning argumenterede for, at projektforslaget opfyldte betingelserne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. De fremhævede, at Nordjyllandsværket, med en eleffekt over 25 MW, ikke er omfattet af Varmeforsyningsloven eller Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlægs regler om brændselsvalg. Projektet skulle derfor alene behandles efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 8 om godkendelse af transmissionsledninger, da det ikke medfører en udvidelse af Nordjyllandsværkets produktionskapacitet. Forsyningen mente, at Hadsund-sagen ikke var sammenlignelig, da den vedrørte Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 om varmeproduktionsanlæg, mens nærværende sag omhandler Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 14 om kraftvarmeanlæg.

Energiklagenævnet stadfæstede Aalborg Kommunes afgørelse af 16. marts 2012.

Nævnets begrundelse

Nævnet lagde til grund, at projektet omfatter etablering af en transmissionsledning fra det centrale kulfyrede Nordjyllandsværket til det decentrale naturgasfyrede Tylstrup Kraftvarmeværk. Nordjyllandsværket, med en eleffekt på over 25 MW, er ikke omfattet af Varmeforsyningsloven eller Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlægs regler om brændselsvalg. Projektet skal derfor som udgangspunkt godkendes efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 8, der tillader godkendelse af transmissionsnet uanset områdeafgrænsning, forudsat at betingelserne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, stk. 1 om samfundsøkonomiske vurderinger er opfyldt.

Nævnet fandt ikke, at Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 14 var umiddelbart anvendelig, da etableringen af transmissionsledningen ikke medfører, at Tylstrup Kraftvarmeværk kommer til at fyre med kul. Bestemmelsen regulerer alene brændselsvalget ved projekter for kraftvarmeanlæg, der er omfattet af bekendtgørelsen, og har ikke til formål at hindre fortrængning af naturgas.

Sondring fra tidligere praksis

Energiklagenævnet sondrede nærværende sag fra Hadsund-sagen, som klager henviste til. Hadsund-sagen angik Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, der regulerer etablering af varmeproduktionsanlæg og har til formål at sikre staten mod provenutab ved udskiftning af afgiftsbelagt brændsel med afgiftsfrit brændsel. Nærværende sag vedrører derimod etablering af en transmissionsledning fra et centralt kulfyret kraftvarmeværk, der ikke er omfattet af varmeforsyningsloven. Der var derfor ikke grundlag for at udvide rækkevidden af Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 14 på samme måde som i Hadsund-afgørelsen i forhold til Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 15.

Nævnet konkluderede, at projektforslaget alene skulle godkendes efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 8 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, stk. 1, og fandt, at betingelserne heri var opfyldt. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser