Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Kalundborg Kommunes afslag på dispensation fra tilslutningspligt til Hvidebæk Fjernvarmeforsyning A.m.b.A. for en ejendom i Ubby, Jerslev og Rørby. Ejendommen blev pålagt tilslutningspligt i 1998 med en frist på ni år.

Ansøgeren ønskede i maj 2007 dispensation fra tilslutningspligten for at installere et Stoker træpillefyr. Kalundborg Kommune meddelte afslag, hvilket blev påklaget til Energiklagenævnet. Nævnet hjemviste i marts 2008 kommunens afgørelse til fornyet behandling, da den ikke overholdt Forvaltningslovens § 22 og Forvaltningslovens § 24 om begrundelse.

Kalundborg Kommune traf den 30. november 2009 fornyet afgørelse, hvor de igen meddelte afslag på dispensation. Kommunen henviste til projektforslagets målsætning om at sikre et stabilt leje for varmetarifferne og udnyttelse af den reserverede kapacitet ved at tilslutte så mange ejendomme som muligt. Kommunen vurderede, at ansøgerens ønske om et Stoker træpillefyr ikke var i overensstemmelse hermed. Kommunen lagde desuden vægt på miljøhensyn, idet de anførte, at træpillefyr udleder dioxin i langt højere koncentrationer end store kollektive fjernvarmeanlæg, som Hvidebæk Fjernvarmeforsyning, der er halmfyret og CO2-neutralt. Kommunen henviste til rapporter fra National Environmental Research Institute (NERI) og Det Økologiske Råd som grundlag for deres vurdering af udledninger fra brændeovne og træpillefyr. Kommunen oplyste, at ansøgeren ikke var blevet partshørt over disse rapporter forud for afgørelsen.

Ansøgeren påklagede afgørelsen den 22. december 2009. Klageren anførte, at kommunens afslag baseret på rapporter om dioxin-udledning var mangelfuld og uden lovhjemmel. Klageren ønskede desuden, at Energiklagenævnet forholdt sig til, om et fjernvarmeværk kan opkræve fast afgift for en ejendom, der ikke er fysisk tilsluttet, og om værket har pligt til at indgå i dialog med forbrugeren om tilslutningstidspunktet.

Energiklagenævnet stadfæstede Kalundborg Kommunes afgørelse af 30. november 2009 om afslag på dispensation fra tilslutningspligt.

Kommunens sagsbehandling

Energiklagenævnet konstaterede, at Kalundborg Kommune havde begået en sagsbehandlingsfejl ved ikke at partshøre ansøgeren over de oplysninger fra NERI-rapporten og Det Økologiske Råd, som kommunen lagde afgørende vægt på i sin afgørelse. Disse oplysninger var til ugunst for ansøgeren og af væsentlig betydning for sagens afgørelse, hvilket krævede partshøring i henhold til Forvaltningslovens § 19, stk. 1. Nævnet fandt dog, at sagsbehandlingsfejlen var repareret, da ansøgeren var blevet bekendt med oplysningerne og havde haft lejlighed til at udtale sig under nævnets behandling af sagen. Derfor førte fejlen ikke til ophævelse af kommunens afgørelse. Nævnet bemærkede desuden, at kommunen havde sendt klagen til nævnet 1½ år efter modtagelsen, hvilket var i strid med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2.

Dispensation fra tilslutningspligten

Nævnet vurderede, at det ønskede Stoker træpillefyr opfyldte betingelserne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1, nr. 2, som omhandler bygninger med træfyr, der dækker mere end halvdelen af energiforbruget. Dog er dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 et skønsmæssigt anliggende, og kommunalbestyrelsen er tillagt et vidt skøn. Kommunen kan inddrage saglige og lovlige kriterier, herunder lokale miljøforhold. Energiklagenævnet tilsluttede sig Kalundborg Kommunes vurdering og fandt, at kommunen ikke havde inddraget usaglige eller ulovlige kriterier. Nævnet lagde vægt på, at fjernvarmen fra værket var halmbaseret, og at installation af træpillefyret derfor ikke ville være et miljømæssigt bedre alternativ til den kollektive forsyning.

Faste afgifter og dialogpligt

Energiklagenævnet bemærkede, at tilslutningspligt indebærer, at værket fra forsyningstidspunktet kan pålægge ejendommens ejer at betale tilslutningsafgift og faste afgifter, som anmeldt til Energitilsynet, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 1. Der er dog ingen pligt til at aftage varme. Endvidere har et fjernvarmeværk ikke pligt til at indgå i en dialog med den enkelte forbruger om det mest hensigtsmæssige tidspunkt for tilslutning, selvom værket kan indgå individuelle aftaler. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser