Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afslag på genoptagelse af sag om forlængelse af frist for tilslutning til Hejnsvig Varmeværk

Dato

13. oktober 2011

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Ophævelse og hjemvisning af sag om annullering af ansøgning

Sagen omhandler en klage over Billund Kommunes afslag på genoptagelse af en sag vedrørende forlængelse af fristen for tilslutning til Hejnsvig Varmeværk A.m.b.a.

Baggrund for tilslutningspligt

I 1999 pålagde Grindsted Kommune (nu Billund Kommune) klagernes ejendomme tilslutningspligt til Hejnsvig Varmeværk med en frist på ni år, som udløb i oktober 2007.

Tidligere sagsforløb

I februar 2009 ansøgte klagerne Billund Kommune om fritagelse fra tilslutningspligten eller forlængelse af fristen. Kommunen afslog dispensation fra tilslutningspligten i april 2009, da planerne for alternativ energi ikke var konkrete nok, men tog ikke stilling til fristforlængelsen. Energiklagenævnet stadfæstede i maj 2010 afslaget på dispensation i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 3, men hjemviste spørgsmålet om forlængelse af tilslutningsfristen i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 til kommunen for fornyet behandling.

Kommunens sagsbehandling og annullering

Billund Kommune påbegyndte herefter behandlingen af ansøgningen om fristforlængelse. Efter et møde i oktober 2010, hvor klagerne fremlagde planer for opførelse af boliger og renovering af en butik, anmodede kommunen gentagne gange om yderligere oplysninger. Da disse oplysninger ikke blev fremsendt inden den fastsatte frist den 18. marts 2011, meddelte Billund Kommune den 22. marts 2011, at ansøgningen om fristforlængelse blev anset for annulleret, og sagen afsluttet.

Anmodning om genoptagelse og afslag

Klagerne henvendte sig den 23. marts 2011 til kommunen og begrundede den manglende fremsendelse af oplysninger med sygdom, og oplyste, at de ville kunne fremsende oplysningerne i slutningen af maj 2011. På baggrund heraf traf Billund Kommune den 1. april 2011 afgørelse om ikke at genoptage sagen, da de ikke fandt, at der var oplyst forhold, som kunne begrunde en genoptagelse. Klagerne påklagede herefter Billund Kommunes afgørelse af 1. april 2011 til Energiklagenævnet den 26. april 2011, hvor de anmodede om udsættelse af fristen for fremsendelse af den endelige plan til den 1. august 2011, igen med henvisning til sygdom.

Energiklagenævnet ophæver Billund Kommunes afgørelser af 22. marts 2011 og 1. april 2011 og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen.

Myndighedens ansvar for sagsoplysning

Energiklagenævnet fastslår, at en offentlig myndighed som udgangspunkt ikke kan anse en ansøgning for annulleret eller bortfaldet alene på grund af utilstrækkeligt oplysningsgrundlag. Det er myndighedens ansvar at oplyse sagen, eventuelt ved at sikre parternes medvirken. Nævnet var ikke enig i, at klagernes handlinger kunne tolkes som en tilbagekaldelse af ansøgningen, hvilket den efterfølgende korrespondance også bekræftede.

Krav om afgørelse på foreliggende grundlag

Hvis en myndighed ikke kan oplyse en sag tilstrækkeligt, skal den vurdere, om der skal træffes afgørelse på baggrund af de foreliggende oplysninger, selvom dette måtte medføre et afslag på ansøgningen. Billund Kommune skulle således have truffet en afgørelse om forlængelse af tilslutningsfristen på det foreliggende grundlag.

Manglende klagevejledning

Energiklagenævnet bemærker, at kommunens afgørelse af 22. marts 2011 om annullering af ansøgningen ikke var ledsaget af en klagevejledning som foreskrevet i Forvaltningsloven § 25.

Hjemvisning til fornyet behandling

Da Billund Kommune ikke har truffet en reel afgørelse vedrørende forlængelse af fristen for tilslutning til varmeværket, ophæves kommunens afgørelser af 22. marts 2011 og 1. april 2011. Sagen hjemvises til kommunen til fornyet behandling, således at kommunen kan træffe en afgørelse om fristforlængelse. Kommunen kan i den forbindelse inddrage eventuelle nye oplysninger, som klagerne har oplyst, de ville kunne fremlægge i august 2011. Hvis der fortsat ikke foreligger en plan, må kommunen vurdere, om der skal træffes afgørelse på det foreliggende grundlag, eventuelt med et afslag til følge. Energiklagenævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, men søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 5.

Lignende afgørelser