Command Palette

Search for a command to run...

Mariagerfjord Kommune godkendte den 27. februar 2008 Hobro Varmeværk a.m.b.a.'s projektforslag fra juli 2007 om fjernvarmeforsyning af BM Byggeindustri A/S. Projektet omfattede etablering af en 25 meter lang fjernvarmeledning til ejendommen, som var beliggende i et område udlagt til naturgasforsyning. Naturgas Midt-Nord I/S klagede over afgørelsen til Energiklagenævnet. Klageren anførte, at godkendelsen var i strid med reglerne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, da projektforslaget ikke indeholdt tilstrækkelige samfundsøkonomiske beregninger. Klageren henviste desuden til en tidligere afgørelse fra Energiklagenævnet af 28. marts 2007, hvor et lignende projektforslag fra Hobro Kommune (nu Mariagerfjord Kommune) blev ophævet på grund af mangelfulde økonomiske beregninger. Mariagerfjord Kommune foreslog at trække afgørelsen tilbage, idet de mente, at etableringen af fjernvarmeforsyningen til BM Byggeindustri A/S ikke krævede et projektforslag, da det blot var en stikledning, og dermed ikke medførte en ændring af områdeafgrænsningen. Kommunen mente, at projektet havde ubetydelig indflydelse på den samlede energimængde og var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Ejendommen var beliggende i et naturgasforsyningsområde, og den nye fjernvarmeledning skulle trækkes fra en ny kedelcentral, der også var placeret i et naturgasområde. Sagen drejede sig derfor om, hvorvidt godkendelsen af fjernvarmeforsyningen var påkrævet, og om den i så fald var i overensstemmelse med projektbekendtgørelsens regler. ### Baggrund for klagen Naturgas Midt-Nord I/S fremførte flere konkrete bemærkninger til projektforslaget: - Det fremgik ikke, hvem der havde forsyningspligten til ejendommen. - Klageren antog, at der brugerøkonomisk ville være ligevægt eller en lille fordel ved en naturgasløsning frem for fjernvarme. - Klageren henviste til Energiklagenævnets tidligere ophævelse af Hobro Kommunes afgørelse fra 2005, hvor beregninger omkring samfundsøkonomi og selskabsøkonomi ikke var gennemført. - Klageren påpegede, at det samfundsøkonomisk ikke var dokumenteret en fordel ved fjernvarme, og at projektbekendtgørelsens forudsætninger for ændringer af områdeafgrænsningen dermed ikke var til stede. - Klageren påstod, at gasselskabet ville miste distributionsindtægt ved projektets gennemførelse. ### Mariagerfjord Kommunes vurdering Mariagerfjord Kommune vurderede, at projektet burde gennemføres, da Fælles Forbrænding, som var placeret i umiddelbar nærhed af BM Byggeindustri, bortventilerede overskydende kapacitet. Kommunen mente, at nuancerne i forsyningsområder for fjernvarme og naturgas var af underordnet betydning i denne situation.

Energiklagenævnet ophævede Mariagerfjord Kommunes afgørelse af 27. februar 2008. ### Krav om projektforslag Energiklagenævnet fastslog, at det påhviler kommunalbestyrelsen at planlægge varmeforsyningen i kommunen i henhold til Varmeforsyningsloven § 3. Udvidelser af distributionsnet eller forsyningsområder er godkendelsespligtige projekter, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at projektet er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 6 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 24. Nævnet bemærkede, at Energistyrelsens vejledning, der antydede, at en stikledning alene ikke medfører en ændring af områdeafgrænsningen, ikke er en bindende forskrift. Da den pågældende fjernvarmeledning på 25 meter skulle trækkes fra en nyopført kedelcentral, der også var beliggende i et naturgasudlagt område, fandt Energiklagenævnet, at dette medførte en ændring af områdeafgrænsningen. Derfor krævede godkendelsen af projektforslaget Mariagerfjord Kommunes godkendelse. ### Mangelfuld vurdering af projektforslaget Energiklagenævnet påpegede, at Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2 kræver, at samfundsøkonomiske hensyn taler imod at opretholde områdeafgrænsningen, og at ændringen ikke væsentligt forrykker de berørte forsyningsselskabers økonomiske forhold. Endvidere fastslår Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 24, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Mariagerfjord Kommune havde ikke foretaget en selvstændig prøvelse af disse forhold, men havde baseret sin afgørelse på et projektforslag fra 2005, som Energiklagenævnet tidligere havde fundet mangelfuldt. De økonomiske beregninger i det nye projektforslag var ikke opdateret eller konkretiseret i forhold til den specifikke fjernvarmelevering til BM Byggeindustri A/S, bortset fra de brugerøkonomiske beregninger. ### Afgørelse På baggrund af de mangelfulde beregninger og den manglende konkrete vurdering ophævede Energiklagenævnet Mariagerfjord Kommunes afgørelse af 27. februar 2008. Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 1.

Lignende afgørelser