Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Norddjurs Kommunes afgørelse af 28. maj 2010, hvor kommunen afslog en ansøgning om dispensation fra tilslutningspligten til Grenaa Varmeværk.

Baggrund for tilslutningspligten

Grenaa Kommune pålagde den 1. juni 1993 eksisterende bebyggelse inden for Grenaa Varmeværks forsyningsområde tilslutningspligt til værket. Tilslutningsfristen var ni år fra den 1. juli 1993, hvilket betød, at fristen udløb den 2. juli 2002. Påbuddet om tilslutningspligt blev tinglyst på klagerens ejendom, som blev erhvervet i 1999.

Ansøgning om dispensation og kommunens afslag

Klageren ansøgte den 28. april 2010 kommunen om dispensation fra tilslutningspligten. Ansøgningen henviste til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2, som giver folkepensionister retskrav på dispensation. Norddjurs Kommune meddelte afslag den 28. maj 2010 med den begrundelse, at klageren var fraflyttet ejendommen, og at grundlaget for en dispensationsansøgning forudsætter bopæl på adressen. Kommunen oplyste dog, at en fornyet ansøgning kunne behandles ved eventuel tilflytning.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at fraflytningen var midlertidig på grund af renovering, og at der efter renoveringen ville ske tilflytning. Renoveringen, der startede omkring den 9. oktober 2008, omfattede installation af ventilationsanlæg med modstrømsveksler, solfangeranlæg og brændeovn samt opdatering af isoleringen. Klageren fremhævede, at ejendommen ikke var fysisk tilsluttet varmeværket, da der ikke var ført en stikledning ind til ejendommen, og at det eksisterende vandbårne anlæg ikke var egnet til fjernvarme. Tilslutningsafgiften var betalt under protest efter en politianmeldelse. Klageren mente desuden, at ejendommen kunne opvarmes alternativt til en pris svarende til varmeværkets faste afgifter.

Varmeværkets og kommunens bemærkninger

Grenaa Varmeværk oplyste, at hovedledningen i gaden blev etableret i slutningen af 1980'erne, og at der var forsyningsmulighed fra værket i 1991. Der var ikke etableret en stikledning til ejendommen, da klageren ikke havde ønsket det, men et investeringsbidrag var opkrævet. Varmeværket bestred at have truet med politianmeldelse og anførte, at oliefyret let kunne konverteres til fjernvarme.

Norddjurs Kommune præciserede, at ejendommen formelt blev tilsluttet varmeværket i januar 2005 uden varmeaftag, og at klageren på dette tidspunkt endnu ikke var folkepensionist. Kommunen henviste til, at tilslutningspligten var tinglyst på ejendommen, og at klageren burde have været opmærksom herpå ved købet. Kommunen mente, at dispensation kun kunne gives, hvis omstillingen var urimelig bekostelig, og at det ikke var muligt at give dispensation med tilbagevirkende kraft. Kommunen havde dog åbnet for en fornyet ansøgning, hvis ejendommen ombygges med en energibesparende løsning, herunder som lavenergihus.

Energiklagenævnet stadfæstede Norddjurs Kommunes afgørelse af 28. maj 2010.

Retsgrundlag og fortolkning af tilslutningstidspunkt

Nævnet bemærkede, at tilslutningspligten indebærer en pligt til at betale faste afgifter og tilslutningsafgiften, men ikke en pligt til at aftage varme. Ifølge Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 har folkepensionister retskrav på dispensation. Energiklagenævnet fastslog dog, i overensstemmelse med Energistyrelsens praksis, at en ansøger skal være folkepensionist på tilslutningstidspunktet for at være omfattet af denne bestemmelse.

Tilslutningstidspunktet defineres som det tidspunkt, hvor der er forsyningsmulighed fra anlægget, og hvor tilslutningspligten indtræder, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 7, stk. 2. Forsyningsmulighed foreligger, når forsyningsselskabet har etableret de tekniske anlæg, der er en forudsætning for bebyggelsens tilslutning, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 6, stk. 2. Det er uden betydning, om der er anlagt en stikledning. Tilslutningspligten indtræder, når 9-års fristen i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 10 udløber.

Vurdering af klagerens situation

Grenaa Varmeværk havde etableret hovedledningen i slutningen af 1980'erne, hvilket betød, at der var forsyningsmulighed fra værket i 1991. Grenaa Kommune pålagde tilslutningspligt den 1. juni 1993 med en frist til den 1. juli 2002. Klageren blev folkepensionist den 15. oktober 2006, altså efter tilslutningstidspunktet. På denne baggrund kunne klageren ikke gives dispensation fra tilslutningspligten i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2.

Bemærkninger til kommunens sagsbehandling

Energiklagenævnet bemærkede, at Norddjurs Kommunes begrundelse for afgørelsen ikke fuldt ud opfyldte kravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, da den ikke præcist henviste til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2. Dette førte dog ikke til afgørelsens ugyldighed.

Yderligere dispensationsmuligheder

Nævnet oplyste til orientering, at kommunen i særlige tilfælde kan meddele dispensation fra tilslutningspligten efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Dette omfatter situationer, hvor ejendommen indrettes med vedvarende energianlæg nævnt i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2. Der er dog ikke retskrav på dispensation, hvis et sådant anlæg installeres efter tilslutningspligten er pålagt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Endvidere kan dispensation gives for ny bebyggelse opført som lavenergibygning, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 3.

Lignende afgørelser