Afgørelse om afslag på lønsikring efter opsigelse - Uoverensstemmelser med ny leder og adfærd på arbejdspladsen
Dato
28. august 2024
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsløshedsf
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
FF Forsikring
Dokument
Lovreferencer
Klager har indbragt en sag for Ankenævnet for Forsikring vedrørende afslag på dækning under en lønsikringsforsikring hos FF Forsikring. Klager blev opsagt fra sin stilling og anmeldte ledighed, men selskabet afviste kravet med henvisning til forsikringsvilkårene.
Sagens baggrund og forløb
Klager tegnede lønsikringsforsikringen den 1. september 2023. Ifølge forsikringsvilkårene gælder en kvalifikationsperiode på fem måneder, der løb fra den 1. september 2023 til den 31. januar 2024. I denne periode må der ikke opstå forhold, der senere medvirker til en opsigelse.
Den 17. januar 2024 kontaktede klager selskabet og udtrykte bekymring for en potentiel opsigelse efter at have fået en ny chef. Klager modtog et udkast til en fratrædelsesaftale den 16. februar 2024 og blev formelt opsagt den 26. februar 2024. Klager anmeldte ledighed til selskabet den 8. marts 2024, men selskabet afviste dækning den 12. marts 2024.
Parternes påstande og argumenter
Klagerens påstand og argumenter: Klager påstår at have ret til lønsikring og skal betragtes som ufrivillig ledig. Klager argumenterer for, at der ikke opstod forhold i kvalifikationsperioden, der senere medvirkede til opsigelsen. Klager bestrider arbejdsgiverens begrundelse for opsigelsen, som angiveligt skyldtes uhensigtsmæssig adfærd, og fremhæver, at opsigelsesbrevet ikke tidsfæster de påståede forhold. Klager mener, at arbejdsgiverens tilbud om fratrædelsesgodtgørelse, som er nævnt i Funktionærloven § 2a, indikerer en usaglig opsigelse, da klagers anciennitet ikke berettigede til en sådan godtgørelse. Klager kritiserer selskabets brug af telefonnotatet fra den 17. januar 2024 som bevis, da klager blot søgte rådgivning.
Selskabets påstand og argumenter: Selskabet fastholder afslaget på dækning. Selskabet argumenterer for, at opsigelsen skyldtes klagerens uhensigtsmæssige adfærd og/eller uoverensstemmelser med den nye leder, og at disse forhold opstod inden for kvalifikationsperioden. Selskabet henviser til, at klager allerede den 17. januar 2024 udtrykte bekymring for opsigelse grundet den nye chef, hvilket indikerer, at problemerne opstod i kvalifikationsperioden. Selskabet anser det ikke for relevant at vurdere, om opsigelsen var saglig eller usaglig, da fokus er på, om forholdene opstod i kvalifikationsperioden.
Relevante forhold og dokumentation
Sagen bygger på forsikringsvilkårene fra 1. januar 2023, der definerer "ufrivillig arbejdsløs" og "kvalifikationsperiode". Der er fremlagt korrespondance, herunder klagerens e-mails til selskabet og fagforeningen, selskabets telefonnotat fra den 17. januar 2024, arbejdsgiverens opsigelsesbrev af 26. februar 2024 og den udaterede fratrædelsesaftale.
Ankenævnet for Forsikring giver ikke klager medhold og kritiserer ikke selskabets afgørelse.
Nævnet har lagt vægt på, at de forhold, der medvirkede til klagerens opsigelse, opstod inden for kvalifikationsperioden, som løb fra den 1. september 2023 til den 31. januar 2024. Dette er i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne, der fastslår, at "det er endvidere en forudsætning, at der i kvalifikationsperioden ikke opstår forhold der senere er medvirkende til en opsigelse".
Det fremgår af et telefonnotat fra den 17. januar 2024, at klager allerede på dette tidspunkt kontaktede selskabet og udtrykte bekymring for at blive fyret efter at have fået en ny chef. Dette indikerer, at uoverensstemmelserne mellem klageren og den nye leder opstod i kvalifikationsperioden og var medvirkende til opsigelsen.
Arbejdsgiverens opsigelsesbrev af 26. februar 2024 beskriver desuden, at klageren "haven't been behaving according to our People Promise, values and policies, and that you have been acting in a way that is damaging towards people and our brand, and that the behavior can be considered as bullying". Selvom klager bestrider selskabets udlægning af samarbejdsvanskelighederne og tidspunktet for disse, finder nævnet, at de fremlagte oplysninger understøtter, at der har været samarbejdsvanskeligheder i kvalifikationsperioden, som har bidraget til opsigelsen.
Nævnet finder, at klageren ikke opfylder betingelserne for lønsikring, da de afgørende forhold opstod inden for den fastsatte kvalifikationsperiode.
Lignende afgørelser