Afslag på udbetaling af førtidspension grundet ophørt forsikringsdækning
Dato
1. maj 2024
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Arbejdsmarkedsp
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Pension Danmark
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og PensionDanmark vedrørende udbetaling af ydelser ved førtidspension. Forsikringstageren havde en arbejdsmarkedspension med tilhørende forsikring, der skulle dække ved førtidspensionering.
Indbetalingerne til forsikringstagerens pension ophørte den 30. september 2015. Herefter overgik forsikringstageren til bidragsfri dækning, hvor forsikringerne blev opretholdt frem til 1. oktober 2016 via fradrag i pensionsopsparingen. Den 1. september 2016 informerede selskabet forsikringstageren om, at forsikringerne ville ophøre den 1. oktober 2016, og tilbød en forlængelse af dækningen frem til 1. oktober 2020. Da forsikringstageren ikke reagerede på tilbuddet inden svarfristens udløb, overgik vedkommende til hvilende medlemskab, og forsikringerne bortfaldt den 1. oktober 2016.
Forsikringstageren blev tilkendt offentlig førtidspension med virkning fra 1. december 2020 efter et længere kommunalt sagsforløb. Den 19. september 2023 søgte forsikringstageren om udbetaling af forsikringssummen ved førtidspension, men PensionDanmark afviste kravet.
Forsikringstageren påstod, at vedkommende var dækket på sygemeldingstidspunktet, som burde anses for skadestidspunktet, og at selskabet var bekendt med skaden fra starten. Det blev også anført, at forsikringstageren et år efter sygemeldingen telefonisk havde aftalt at fortsætte forsikringen, men at dette ikke var blevet registreret. Endvidere argumenterede forsikringstageren for, at den maksimale forlængelsesperiode på fire år var utilstrækkelig, da det kommunale sagsforløb for førtidspension tog omkring fem år, hvilket ifølge forsikringstageren betød, at forsikringen aldrig ville kunne dække den faktiske skade.
PensionDanmark fastholdt afslaget med henvisning til, at forsikringstageren var overgået til hvilende medlemskab, og forsikringerne dermed var bortfaldet, inden den offentlige førtidspension blev tilkendt. Selskabet anførte, at skadestidspunktet for førtidspension er den dato, hvorfra offentlig førtidspension tilkendes, ikke sygemeldingstidspunktet. Selskabet henviste til PensionDanmarks forsikringsbetingelser § 16, stk. 17, 2. pkt., som også var gældende i 2017 og 2018. Tilkendelsen af førtidspension skete i henhold til Lov om Social Pension § 16, stk. 2 jf. Lov om Social Pension § 20, stk. 1.
Ankenævnets afgørelse
Klageren får ikke medhold i sin klage.
Nævnet finder ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse. Dette skyldes primært, at klageren overgik til hvilende medlemskab uden forsikringsdækninger den 1. oktober 2016, mens den offentlige førtidspension først blev tilkendt med virkning fra den 1. december 2020. Ifølge PensionDanmarks forsikringsbetingelser § 16, stk. 17, 2. pkt. udbetales der ikke forsikringsdækning ved førtidspension, hvis medlemmet får tilkendt offentlig førtidspension fra en dato, der ligger efter, at medlemmet er blevet hvilende.
Nævnet har desuden lagt vægt på, at klageren ikke har fremlagt bevis for, at parterne telefonisk har aftalt en forlængelse af forsikringsdækningerne efter den 1. oktober 2016. Der er heller ikke fremlagt dokumentation for, at klageren efter denne dato har betalt eller er blevet trukket for videreførelse af sine forsikringer via den opsparende pension.
Det fremgår af PensionDanmarks forsikringsbetingelser § 7, stk. 2, at et medlem kan vælge op til 60 måneders bidragsfri dækning. Når den bidragsfri dækning ophører, overgår medlemmet til hvilende medlemskab, jf. PensionDanmarks forsikringsbetingelser § 7, stk. 5. Klageren reagerede ikke rettidigt på selskabets tilbud om at forlænge forsikringerne i yderligere fire år, hvilket førte til, at forsikringerne ophørte den 1. oktober 2016.
Klagerens øvrige anbringender, herunder argumentet om at forsikringen aldrig ville kunne dække grundet kommunens lange sagsbehandlingstid, kan ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser