Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Alm. Brand Forsikring A/S vedrørende opsigelse af en bilforsikring grundet manglende præmiebetaling og uenighed om kommunikation.

Sagens faktiske omstændigheder

Klageren indregistrerede en bil den 24. marts 2023. Alm. Brand modtog besked herom fra Motorkontoret den 27. marts 2023. Selskabet sendte herefter breve den 28. marts 2023 og 15. april 2023 for at indhente yderligere oplysninger til forsikringsoprettelsen. Da klageren ikke reagerede, tvangsudstedte selskabet en ansvarsforsikring den 23. maj 2023 med ikrafttrædelse fra den 24. marts 2023. Denne forsikring blev oprettet med ubegrænset kørselsbehov og uden optjente år for skadefri kørsel, og policen blev fremsendt.

Den 24. maj 2023 sendte selskabet den første præmieopkrævning med betalingsfrist den 23. juni 2023. Efter manglende betaling fremsendte selskabet en rykkerskrivelse den 11. juli 2023 med en ny betalingsfrist den 28. juli 2023, hvoraf det fremgik, at forsikringen ville ophøre den 10. august 2023 ved manglende betaling. Et påmindelsesbrev blev sendt den 5. august 2023 med samme information. Den 11. august 2023 meddelte selskabet Motorregisteret og DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring), at bilen ikke længere var ansvarsforsikret. Den 6. september 2023 overgik sagen til inkasso, og en inkassoskrivelse blev fremsendt med en betalingsfrist på 15 dage. Selskabet har anført, at alle breve er sendt til klagerens folkeregisteradresse, og at ingen er returneret.

Parternes hovedpåstande og centrale argumenter

Klagerens påstande: Klageren hævder, at Alm. Brand ikke har orienteret ham om betaling, opkrævning eller ophør af bilforsikringen. Han anfører, at han ikke har modtaget vigtige dokumenter via e-mail eller e-Boks, som han normalt modtager fra andre forsikringsselskaber. Han beskylder selskabet for at forsøge at "snyde" ham og for at sende "bagvaskelse" til DFIM. Klageren oplyser desuden, at han ikke har boet i Danmark i næsten et år og derfor ikke har kunnet tjekke en fysisk postkasse. Han ønsker, at bilen forsikres på almindelige vilkår, og at registreringen hos DFIM samt rykkergebyrer annulleres.

Selskabets argumenter: Alm. Brand fastholder, at klageren skal betale restgæld, inkassosalær, renter og rykkergebyrer på i alt 6.684,33 kr. for perioden 24. marts 2023 til 10. august 2023. Selskabet afviser klagerens påstand om manglende orientering og anfører, at alle præmie- og rykkeropkrævninger er fremsendt med post til klagerens folkeregisteradresse. Selskabet har ikke modtaget besked om en eventuel adresseændring eller returnerede breve. Selskabet understreger, at de har overholdt kravene i Forsikringsaftaleloven §§ 12-17 vedrørende opsigelsesproceduren. De påpeger, at ansvarsforsikring af et køretøj er lovpligtigt jf. Færdselsloven § 105, stk. 1 og Bekendtgørelse om ansvarsforsikring af motorkøretøjer § 1, stk. 1, og at forsikringspligten påhviler ejeren eller brugeren jf. Færdselsloven § 106, stk. 1 og Bekendtgørelse om registrering af køretøjer § 48.

Nævnet har vurderet, at selskabet har opfyldt sin bevisbyrde for, at meddelelserne er kommet frem til klageren. Dette er baseret på, at selskabet har fremsendt flere breve dateret den 24. maj 2023, 11. juli 2023 og 4. august 2023 til klagerens folkeregisteradresse, og at ingen af brevene er returneret. Nævnet henviser til domme gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen – 2013.165H og 2015.770Ø samt Justitsministeriets vejledning nr. 9533 af 26. juni 2018, der fastslår, at et standardbrev som udgangspunkt kan lægges til grund for at være kommet frem seks omdelingsdage efter afsendelse. Dette understøttes også af Nævnets egen praksis i sag 93618.

Nævnet finder, at selskabets opsigelse af forsikringen er sket i overensstemmelse med de procedurer, der er foreskrevet i Forsikringsaftaleloven §§ 12-17. Ifølge Forsikringsaftaleloven § 12, stk. 1 skal præmien betales senest 21 dage efter selskabets påkrav. Forsikringsaftaleloven § 13, stk. 1 giver selskabet ret til at opsige forsikringsaftalen ved manglende rettidig præmiebetaling, så aftalen ophører, hvis præmien ikke betales senest 21 dage efter opsigelsen. Opsigelsen kan tidligst ske 14 dage efter udløbet af betalingsfristen i Forsikringsaftaleloven § 12, stk. 1. Endvidere skal opsigelsen ifølge Forsikringsaftaleloven § 13, stk. 2 angive, at forsikringsaftalen ophører, hvis præmien ikke betales inden den fastsatte frist, og oplyse om muligheden efter Forsikringsaftaleloven § 14 for at bringe forsikringsaftalen til at løbe på ny. Fristerne regnes fra det tidspunkt, hvor disse oplysninger er givet. Nævnet har beregnet, at selskabet har overholdt disse frister.

Nævnet bemærker, at meddelelser fra selskabet til forsikringstageren først bliver virksomme, når de modtages af forsikringstageren, jf. Forsikringsaftaleloven § 33. Da brevene er sendt til klagerens folkeregisteradresse og ikke er returneret, anses de for modtaget.

Selskabet var berettiget til at opkræve præmie for perioden 24. marts 2023 til 10. august 2023, hvor forsikringen var i kraft, med tillæg af rykkergebyrer, renter og inkassoomkostninger, jf. Forsikringsaftaleloven § 16. Klageren er informeret om konsekvenserne af manglende rettidig betaling, herunder at DFIM kan pålægge et gebyr på 250 kr. pr. dag for manglende ansvarsforsikring, og at ansvarsforsikringen ikke kan genoptages, før de skyldige dagsgebyrer til DFIM er betalt. Dette følger af Færdselsloven § 106, stk. 4 og Færdselsloven § 107, stk. 3, som giver DFIM udpantningsret for gebyret. Nævnet har ikke grundlag for at pålægge selskabet at refundere klageren de pålagte dagsgebyrer.

Klageren får ikke medhold.

Lignende afgørelser