Afvisning af dækning for bådskade efter påsejling af sten
Dato
24. januar 2024
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Både
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
ETU Forsikring
Dokument
Sagen omhandler en tvist mellem en forsikringstager og ETU Forsikring A/S vedrørende dækning af skader på en motorbåd efter en påsejling.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren havde en bådforsikring hos ETU Forsikring A/S, som ophørte den 30. oktober 2022, da forsikringen overgik til et andet selskab. Den 4. september 2022 påsejlede klagerens motorbåd, en Uttern T65 fra 2021, en ikke-synlig sten med lav fart. Klageren oplevede vibrationer i båden, men skaderne blev først konstateret i maj 2023 under klargøring efter vinteropbevaring på land. Værftet opdagede, at motorens underhus var slået skævt, og at der var småskrammer langs bunden. Skaden blev anmeldt til ETU Forsikring A/S den 25. maj 2023, og reparationsudgifterne blev opgjort til 91.276,64 kr. Klageren fik båden udbedret i henhold til tilbuddet, inden selskabets taksator havde mulighed for at besigtige skaden, og de beskadigede dele blev kasseret.
Parternes hovedpåstande og centrale argumenter
Klagerens påstand og argumenter: Klageren ønsker dækning for de afholdte reparationsudgifter. Klageren anfører, at skaden skete, mens forsikringen var gældende, og at selskabet udviste manglende interesse i at behandle sagen, muligvis fordi forsikringen var ophørt. Klageren mener, at den lange sagsbehandlingstid fra selskabets side tvang ham til at få skaden udbedret, og at værftet kan bevidne skadens omfang og forløb. Klageren fremlagde fotos og mailkorrespondance med værftet som dokumentation.
Selskabets påstand og argumenter: Selskabet har afvist at dække skaden. Deres hovedargumenter er, at klageren ikke har bevist, at skaden er dækningsberettiget og skete inden forsikringens ophør den 31. oktober 2022. Selskabet fremhæver, at de ikke har haft mulighed for at besigtige skaden, før reparationen blev påbegyndt, og at de beskadigede dele er bortskaffet. Dette er i strid med forsikringsbetingelsernes punkt 9.3, som angiver, at "Selskabet skal have mulighed for at besigtige skaden, før reparation påbegyndes." Selskabet mener, at klageren herved har bragt sig i en bevismæssig vanskelig situation, da årsagssammenhæng, skadesomfang og en eventuel erstatning ikke har kunnet vurderes.
Relevante forhold og dokumentation
- Forsikringsbetingelser: Punkt 6.2 dækker skade som følge af grundstødning. Punkt 6.6 dækker skade på maskinanlæg forårsaget af grundstødning. Punkt 9.3 kræver, at selskabet skal have mulighed for at besigtige skaden, før reparation påbegyndes.
- Taksatorrapport (9/7 2023): Angiver, at det ikke har været muligt at besigtige skaderne eller de ødelagte dele, og dermed ikke muligt at vurdere skades- og reparationsomfanget.
- Værftets tilbud (23/5 2023): Opgør reparationsomkostningerne til 91.276,64 kr. for udskiftning af underhus og propel samt udbedring af småskader i bunden.
Dækningsområde | Antal | Enhed | Stk. pris (kr.) | Pris (kr.) |
---|---|---|---|---|
Arbejdsløn Bådebygger | 3 | timer | 685,00 | 2.055,00 |
Forbrugsmaterialer | 1 | stk. | 400,00 | 400,00 |
Arbejdsløn Mekaniker | 2 | timer | 685,00 | 1.370,00 |
Underhus komplet | 1 | stk. | 61.952,20 | 61.952,20 |
Propel | 1 | stk. | 6.440,28 | 6.440,28 |
Propelhub kit | 1 | stk. | 803,83 | 803,83 |
Subtotal ekskl. moms | 73.021,31 | |||
Moms 25% | 18.255,33 | |||
Total DKK | 91.276,64 |
Selskabet fastholder, at klageren har tilsidesat forsikringsbetingelserne ved at lade skaden udbedre, før selskabet havde mulighed for at besigtige den.
Nævnet har afgjort, at klageren ikke får medhold i sin klage. Begrundelsen herfor er, at klageren har bevisbyrden for, at der er sket en dækningsberettigende skade, som er omfattet af forsikringsbetingelserne, og som fandt sted, før forsikringen udløb den 31. oktober 2022. Klageren har bragt sig i en bevismæssig vanskelig situation ved dels ikke at undersøge båden for skader i forlængelse af den anmeldte grundstødning eller i forbindelse med optagningen af båden til vinteropbevaring, dels ved at få skaderne udbedret og bortskaffe de beskadigede dele, inden selskabet har haft lejlighed til at foretage besigtigelse. Dette er i strid med forsikringsbetingelsernes punkt 9.3, som fastslår, at "Selskabet skal have mulighed for at besigtige skaden, før reparation påbegyndes." Nævnet finder, at der ikke er tilstrækkelig sikkerhed for, at skaderne på båden – som først blev konstateret i maj 2023 – kan henføres til en bestemt skadebegivenhed, der er omfattet af forsikringsbetingelserne, og som fandt sted inden forsikringens ophør. Der er derfor ikke grundlag for at kritisere selskabets afvisning af at yde dækning.
Lignende afgørelser