Kommunes afslag på kabelrende til elbil i fortov var berettiget
Dato
10. juni 2020
Kommune
Roskilde Kommune
Eksterne links
Tags
En borger i Roskilde Kommune klagede over kommunens afslag på at bibeholde en kabelrende i et offentligt fortov, som borgeren havde etableret uden tilladelse til opladning af en elbil. Kommunen havde meddelt afslag og givet påbud om at fjerne kabelrenden og retablere fortovets asfaltbelægning.
Sagens kerne
Sagen omhandler en borgers uautoriserede etablering af en kabelrende i et offentligt fortov. Borgeren ansøgte efterfølgende om at få lovliggjort installationen, men fik afslag fra Roskilde Kommune, som samtidig påbød fjernelse af renden. Borgeren klagede over denne afgørelse til Vejdirektoratet.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Roskilde Kommune baserede sit afslag og påbud på flere bestemmelser i vejloven. Kommunens begrundelse var dels en generel strategi om ikke at tillade private lademuligheder på offentlige vejarealer i bymidten, og dels en konkret vurdering af, at kabelrenden udgjorde en potentiel snublerisiko for fodgængere.
Kommunens afgørelse hvilede på følgende lovgrundlag:
- Afslag på bibeholdelse: Vejlovens § 73, stk. 1 (krav om tilladelse til forandringer på vejareal) og Vejlovens § 80, stk. 1 (krav om tilladelse til særlig råden over vejareal).
- Påbud om fjernelse og retablering: Vejlovens § 81, stk. 1 (påbud om fjernelse af ulovligt anbragte genstande) og Vejlovens § 136, stk. 1 (pligt til at lovliggøre retsstridige tilstande).
Klagers argumenter
Klageren mente, at kommunens afgørelse var i strid med formålsbestemmelsen i Vejlovens § 1, som bl.a. skal fremme miljømæssige hensyn og placering af ny infrastruktur. Klageren argumenterede for, at kommunens ønske om at regulere lademuligheder for elbiler burde ske via lokalplanlægning og ikke vejloven. Desuden mente klageren, at kommunen selv kunne have specificeret kravene til en sikker udførelse af kabelrenden.
Vejdirektoratets juridiske vurdering
Vejdirektoratet fandt, at Roskilde Kommunes afgørelse var lovlig og opretholdt den. Direktoratet lagde vægt på, at etableringen af kabelrenden var en forandring af vejarealet, der krævede forudgående tilladelse efter Vejlovens § 73, stk. 1. Selve ledningen i renden blev anset for en særlig råden over vejarealet, som ligeledes krævede tilladelse efter Vejlovens § 80, stk. 1.
Vejdirektoratet konkluderede følgende:
- Kommunens begrundelse, herunder hensynet til trafiksikkerhed (snublerisiko) og byplanmæssige overvejelser, var saglige.
- Vejdirektoratet kan ikke tage stilling til kommunens skøn, når det udøves inden for lovens rammer.
- Formålsbestemmelsen i Vejlovens § 1 giver ikke borgere en selvstændig ret til at etablere anlæg på vejarealet, men angiver hensyn, som vejmyndigheden kan varetage.
- Påbuddet om fjernelse var korrekt meddelt i henhold til Vejlovens § 81, stk. 1.
- Kommunen har hjemmel i Vejlovens § 81, stk. 2 til at fjerne anlægget for borgerens regning, hvis påbuddet ikke efterkommes. Dette inkluderer udgifter til retablering af fortovet.
Part | Handling og Begrundelse | Lovgrundlag |
---|---|---|
Borger | Etablerede kabelrende i fortov uden tilladelse. | Overtrædelse af vejloven. |
Kommune | Meddelte afslag og påbud om fjernelse. Begrundet i snublerisiko og byplanmæssige hensyn. | Vejlovens § 73, Vejlovens § 80 og Vejlovens § 81. |
Vejdirektoratet | Opretholdt kommunens afgørelse. Kommunen handlede inden for sit saglige skøn. | Bekræftede kommunens anvendelse af vejloven. |
Vejdirektoratet opretholder Roskilde Kommunes afgørelse af 19. februar 2020. Kommunens afslag på at bibeholde en ulovligt etableret kabelrende i et fortov og påbuddet om at fjerne den var berettiget. Afgørelsen var baseret på saglige hensyn, herunder trafiksikkerhed i form af snublerisiko og overordnede byplanmæssige overvejelser. Vejdirektoratet fandt, at kommunen havde handlet inden for rammerne af Vejlovens § 73, Vejlovens § 80 og Vejlovens § 81.
Lignende afgørelser