Command Palette

Search for a command to run...

Kommunes afslag på kabelrende til elbil i fortov var berettiget

Dato

10. juni 2020

Kommune

Roskilde Kommune

Eksterne links

Tags

Særlig råden

En borger i Roskilde Kommune klagede over kommunens afslag på at bibeholde en kabelrende i et offentligt fortov, som borgeren havde etableret uden tilladelse til opladning af en elbil. Kommunen havde meddelt afslag og givet påbud om at fjerne kabelrenden og retablere fortovets asfaltbelægning.

Sagens kerne

Sagen omhandler en borgers uautoriserede etablering af en kabelrende i et offentligt fortov. Borgeren ansøgte efterfølgende om at få lovliggjort installationen, men fik afslag fra Roskilde Kommune, som samtidig påbød fjernelse af renden. Borgeren klagede over denne afgørelse til Vejdirektoratet.

Kommunens afgørelse og begrundelse

Roskilde Kommune baserede sit afslag og påbud på flere bestemmelser i vejloven. Kommunens begrundelse var dels en generel strategi om ikke at tillade private lademuligheder på offentlige vejarealer i bymidten, og dels en konkret vurdering af, at kabelrenden udgjorde en potentiel snublerisiko for fodgængere.

Kommunens afgørelse hvilede på følgende lovgrundlag:

Klagers argumenter

Klageren mente, at kommunens afgørelse var i strid med formålsbestemmelsen i Vejlovens § 1, som bl.a. skal fremme miljømæssige hensyn og placering af ny infrastruktur. Klageren argumenterede for, at kommunens ønske om at regulere lademuligheder for elbiler burde ske via lokalplanlægning og ikke vejloven. Desuden mente klageren, at kommunen selv kunne have specificeret kravene til en sikker udførelse af kabelrenden.

Vejdirektoratets juridiske vurdering

Vejdirektoratet fandt, at Roskilde Kommunes afgørelse var lovlig og opretholdt den. Direktoratet lagde vægt på, at etableringen af kabelrenden var en forandring af vejarealet, der krævede forudgående tilladelse efter Vejlovens § 73, stk. 1. Selve ledningen i renden blev anset for en særlig råden over vejarealet, som ligeledes krævede tilladelse efter Vejlovens § 80, stk. 1.

Vejdirektoratet konkluderede følgende:

  • Kommunens begrundelse, herunder hensynet til trafiksikkerhed (snublerisiko) og byplanmæssige overvejelser, var saglige.
  • Vejdirektoratet kan ikke tage stilling til kommunens skøn, når det udøves inden for lovens rammer.
  • Formålsbestemmelsen i Vejlovens § 1 giver ikke borgere en selvstændig ret til at etablere anlæg på vejarealet, men angiver hensyn, som vejmyndigheden kan varetage.
  • Påbuddet om fjernelse var korrekt meddelt i henhold til Vejlovens § 81, stk. 1.
  • Kommunen har hjemmel i Vejlovens § 81, stk. 2 til at fjerne anlægget for borgerens regning, hvis påbuddet ikke efterkommes. Dette inkluderer udgifter til retablering af fortovet.
PartHandling og BegrundelseLovgrundlag
BorgerEtablerede kabelrende i fortov uden tilladelse.Overtrædelse af vejloven.
KommuneMeddelte afslag og påbud om fjernelse. Begrundet i snublerisiko og byplanmæssige hensyn.Vejlovens § 73, Vejlovens § 80 og Vejlovens § 81.
VejdirektoratetOpretholdt kommunens afgørelse. Kommunen handlede inden for sit saglige skøn.Bekræftede kommunens anvendelse af vejloven.

Vejdirektoratet opretholder Roskilde Kommunes afgørelse af 19. februar 2020. Kommunens afslag på at bibeholde en ulovligt etableret kabelrende i et fortov og påbuddet om at fjerne den var berettiget. Afgørelsen var baseret på saglige hensyn, herunder trafiksikkerhed i form af snublerisiko og overordnede byplanmæssige overvejelser. Vejdirektoratet fandt, at kommunen havde handlet inden for rammerne af Vejlovens § 73, Vejlovens § 80 og Vejlovens § 81.

Lignende afgørelser