Manglende politisamtykke førte til ophævelse af kommunes afgørelse om vejlukning
Dato
10. maj 2022
Kommune
Aarhus Kommune
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet har ophævet Aarhus Kommunes afgørelse om permanent at lukke fire private fællesveje ud mod Grenåvej. Ophævelsen skyldes, at kommunen ikke havde indhentet et aktuelt og dækkende samtykke fra politiet, hvilket er et afgørende krav i sager om færdselsregulerende foranstaltninger på private fællesveje.
Aarhus Kommune ønskede at forbedre trafiksikkerheden på Grenåvej ved at lukke for biltrafik fra Bryggervej, Villadsensvej, Møller Meyers Vej og Møllegårdsvej. Beboerne skulle i stedet benytte en ny adgangsvej, Vindrosen, til Vejlby Ringvej. Kommunen traf afgørelse om dette og tildelte samtidig de berørte ejendomme vejret til Vindrosen i henhold til Privatvejslovens § 26, stk. 2, nr. 2. En grundejerforening klagede over afgørelsen og anførte bl.a. manglende dokumentation for nødvendigheden og uenighed om vejrettigheder for visse ejendomme.
Vejdirektoratets afgørelse og begrundelse
Vejdirektoratets afgørelse er baseret på en fortolkning af Privatvejslovens § 57, stk. 2, som kræver politiets samtykke, når en kommune vil etablere færdselsregulerende foranstaltninger. Kommunen baserede sin afgørelse på et samtykke fra politiet fra 2015, men Vejdirektoratet fandt, at dette samtykke ikke kunne anvendes til den permanente lukning i 2021.
Forskellene mellem den oprindelige situation og den nye afgørelse var afgørende:
Forhold | Politisamtykke (2015) | Kommunens afgørelse (2021) |
---|---|---|
Type | Midlertidig lukning | Permanent lukning |
Placering | Tilbagetrukket (hjørneejendomme havde fortsat adgang til Grenåvej) | Helt ud til skel mod Grenåvej (alle ejendomme berørt) |
Omfang | Færre ejendomme direkte berørt | Flere ejendomme direkte berørt |
Vejdirektoratet vurderede, at forskellene i tid, varighed (midlertidig vs. permanent) og fysisk placering var så væsentlige, at det krævede en ny, opdateret vurdering og et specifikt samtykke fra politiet til den permanente løsning. Det gamle samtykke var derfor ikke "aktuelt" og dækkende for den nye, mere indgribende afgørelse.
Derudover påpegede Vejdirektoratet en potentiel retlig usikkerhed. Kommunen havde antaget, at ejerne af ejendommene Grenåvej 107B-G havde vejret til Møller Meyers Vej via en servitut, men grundejerforeningen bestred dette. En lukning uden afklaring af dette spørgsmål risikerede at efterlade disse ejendomme uden lovlig vejadgang.
Konklusion og vejledning til kommunen
Da der ikke forelå et gyldigt og aktuelt politisamtykke, var Aarhus Kommunes afgørelse af 20. december 2021 ikke lovlig og blev derfor ophævet.
Vejdirektoratet vejledte kommunen til, at hvis sagen genoptages, bør den først sikre en endelig afklaring af vejrettighederne for de berørte ejendomme på Grenåvej 107B-G, så de ikke bliver "lukket inde". Derudover skal der indhentes et nyt, specifikt samtykke fra politiet til den planlagte permanente lukning.
Vejdirektoratet ophæver Aarhus Kommunes afgørelse af 20. december 2021, da der ikke ses at foreligge et efter privatvejslovens § 57, stk. 2, aktuelt samtykke fra politiet til lukning af de pågældende private fællesveje. Hvis kommunen genoptager sagen, bør den forinden få undersøgt og endeligt fastlagt, hvorvidt ejerne af ejendommene, Grenåvej 107B-G, kan antages at have vejret til den private fællesvej, Møller Meyers Vej (sydlige del), således at lukningen ikke ”lukker dem inde”.
Lignende afgørelser