Command Palette

Search for a command to run...

Afgiftspligtig værdi ved parallelimport af Jaguar - Vurdering af ny eller brugt bil

Dato

11. april 2011

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Parallelimport, Afgiftspligtig værdi, Ny bil, Brugt bil, Værdiansættelse, Listepris

Sagen omhandler størrelsen af den afgiftspligtige værdi for en parallelimporteret Jaguar, som SKAT havde opkrævet yderligere registreringsafgift for. Bilen blev importeret fra Tyskland, og den oprindelige afgiftsberigtigelse var baseret på en falsk faktura med en indkøbspris på 34.500 EURO, mens den faktiske indkøbspris var 85.500 EURO. Klageren havde købt bilen for 1.650.000 kr., angivet som fabriksny, men klageren hævdede, at der var tale om en demo-bil, der havde kørt 1.500 km ved levering.

Klagerens argumenter

Klageren gjorde primært gældende, at bilen var brugt, og at værdiansættelsen derfor skulle ske efter Registreringsafgiftsloven § 10 for brugte biler. Klageren henviste til, at bilen havde kørt 1.500 km ved levering og derfor ikke kunne anses som ny, særligt for biler i denne prisklasse, hvor selv få kilometer reducerer værdien. Der blev henvist til Værdiansættelsesbekendtgørelsen § 4 samt §§ 7-9 i samme bekendtgørelse. Subsidiært blev det anført, at værdiansættelsen skulle ske skønsmæssigt efter Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 4 til den faktiske markedspris, da listeprisen blev anset for fiktiv, og der kunne opnås store rabatter.

SKATs afgørelse

SKAT havde beregnet den afgiftspligtige værdi baseret på den faktiske indkøbspris tillagt 15 % avance og moms, hvilket resulterede i en yderligere opkrævning på 983.120 kr. i registreringsafgift.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at bilen skulle anses for ny, og at den afgiftspligtige værdi derfor skulle fastsættes efter reglerne for nye biler. Dette var i modsætning til klagerens primære påstand om, at bilen var brugt.

Retten lagde vægt på følgende:

  • Ifølge Værdiansættelsesbekendtgørelsen § 4 anses et køretøj som nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre det viser tegn på beskadigelse eller slitage, der udelukker salg som nyt.
  • Det var ikke tilstrækkeligt dokumenteret, at bilen skulle anses for brugt. Særligt blev der lagt vægt på, at bilen ifølge salgsfakturaen blev solgt som fabriksny, og at kilometerstanden ifølge synsrapporten var 0 km.

Den afgiftspligtige værdi blev derfor fastsat efter Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 2, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, for nye biler. Da den opnåede salgspris på 1.650.000 kr. var under den anmeldte standardpris og ikke indeholdt den krævede avance på 9 % af indkøbsprisen, kunne denne pris ikke lægges til grund for afgiftsberigtigelsen, jf. Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 2, 3. pkt..

Da listeprisen lå under mindstebeskatningsprisen (indkøbspris + 9 % avance + moms), blev afgiftsberegningen foretaget på baggrund af listeprisen. Landsskatteretten beregnede registreringsafgiften som følger:

PostBeløb (kr.)
Listepris866.108
Fradrag i værdi11.858
Afgiftspligtig værdi854.523
Beregning af registreringsafgift:
105 % af 65.900 kr.69.195
180 % af resten (788.623 kr.)1.419.521
Beregnet registreringsafgift1.488.716

Landsskatteretten nedsatte den skyldige afgift med 89.177 kr. til 893.941 kr. (1.488.716 kr. - 594.775 kr. allerede betalt).

Lignende afgørelser