Landsskatteretten: Beskatning af fri bil - Specialindrettede firmabiler og vagtordning
Dato
10. maj 2011
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Varebil, Specialindrettet køretøj, Vagtordning, Bevisbyrde, Ligningsloven § 16, stk. 4, Momsregler
Sagen omhandler en klage over beskatning af værdi af fri bil for indkomstårene 2006-2008. Klageren, en servicechef, havde en varebil på gule plader stillet til rådighed af sin arbejdsgiver, et selskab inden for klima- og køleanlæg. Skatteankenævnet havde anset klageren for skattepligtig af værdi af fri bil i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4, med en årlig værdi på 40.000 kr.
Skatteankenævnets afgørelse var baseret på, at klageren dagligt anvendte bilen til kørsel mellem bopæl og arbejdssted, hvilket oversteg den tilladte grænse på 25 gange årligt for privat kørsel i momsfri varebiler. Nævnet mente, at kørsel mellem hjem og arbejde betragtes som privat, og at klagerens deltagelse i en vagtordning ikke kunne tillægges betydning, da han dagligt mødte hos arbejdsgiveren. Det blev også bemærket, at der ikke forelå skriftlige erklæringer om forbud mod privat kørsel for de tidligere år.
Klagerens argumenter
Klageren påstod, at den skattepligtige indkomst skulle nedsættes, da han ikke havde haft rådighed over fri bil i de pågældende indkomstår. Han anførte følgende hovedargumenter:
- Skriftlige erklæringer: Klageren fremlagde skriftlige erklæringer fra 2006 og 2007, der dokumenterede, at han ikke måtte anvende firmabilerne til private formål, hvilket modbeviste skatteankenævnets påstand om manglende erklæringer.
- Specialindrettede køretøjer: Klageren fremhævede, at de biler, han havde til rådighed i 2006-2008 (VW Caddy og VW Transporter), var specialindrettede med reoler, værktøj, kølemiddelflasker og lignende, hvilket gjorde dem uegnede til privat kørsel. Dette adskilte sig væsentligt fra den VW Touran Van, han blev stoppet i under en kontrol i maj 2009, som han kun havde haft i ca. to måneder på det tidspunkt. Der blev henvist til en byretsdom (SKM2010.575BR), hvor et specialindrettet køretøj blev anset for uanvendeligt til privat kørsel.
- Vagtordningens nødvendighed: Klageren var tilknyttet en døgnvagtordning 365 dage om året, hvilket nødvendiggjorde, at han medbragte firmabilen til bopælen for at kunne rykke hurtigt ud til kunder og montører. Han arbejdede også som montør ud over at være servicechef og kørte ofte direkte fra bopælen til kunder.
Klageren mente, at det ville være i strid med regler og praksis at beskatte ham af fri bil, da bilerne var uegnede til privat kørsel, og han ikke havde brugt dem privat.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten nedsatte ansættelserne af værdi af fri bil til 0 kr. for indkomstårene 2006-2008.
Landsskatteretten bemærkede, at reglerne om beskatning af firmabiler på gule nummerplader er ændret med virkning fra 1. januar 2002, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4, 10. og 11. punktum (lovbekendtgørelse nr. 791 af 17. september 2002, jf. lov nr. 342 af 27. maj 2002). Firmabiler, der er registreret den 3. juni 1998 og fremefter, er ikke omfattet af Ligningsloven § 16, stk. 4, hvis to betingelser er opfyldt:
- Bilen skal være en varebil omfattet af Vægtafgiftsloven § 4, stk. 1, II, A (varebiler på gule nummerplader).
- Der må ikke være betalt tillægsafgift for privat anvendelse af firmabilen efter Vægtafgiftsloven § 2.
For firmabiler registreret til og med den 2. juni 1998 gælder, at de ikke er omfattet af Ligningsloven § 16, stk. 4, såfremt momsen af anskaffelsessummen helt eller delvis er fratrukket efter Momsloven § 37, stk. 1, Momsloven § 38, stk. 1, og Momsloven § 41, fordi firmabilen udelukkende skal anvendes erhvervsmæssigt.
Landsskatteretten fastslog, at skattemyndighederne har bevisbyrden for, at klageren har benyttet firmabilen privat i de omhandlede år. Da skattemyndighederne ikke havde løftet denne bevisbyrde, og der ikke forelå dokumentation for privat kørsel i de biler, klageren benyttede før 2009, blev ansættelserne ophævet. Retten lagde vægt på, at klageren havde bilerne med hjem for at benytte dem erhvervsmæssigt, og at bilerne i de pågældende år var specialindrettede og adskilte sig væsentligt fra den bil, han havde til rådighed i 2009, og for hvilken han var beskattet af værdi af fri bil.
Lignende afgørelser