Landsskatteretten: Yderligere registreringsafgift for varebil anvendt som mandskabsvogn
Dato
21. december 2010
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Varebil, Mandskabsvogn, Privat anvendelse, Fejlagtig indregistrering
Sagen omhandlede et selskabs køb og indregistrering af en Dodge RAM 1500 varevogn i 2007, som blev afgiftsberigtiget med 30 % registreringsafgift til privat og erhvervsmæssig godstransport. I 2009 blev køretøjet stoppet af politiet, der konstaterede, at det var indrettet med fire sæder (tre foran og ét bagi) og en dør til bagsædet, hvilket indikerer en mandskabsvogn. Føreren befordrede sin 7-årige datter, hvilket blev anset for privat anvendelse.
SKAT traf afgørelse om, at køretøjet skulle afgiftsberigtiges som en mandskabsvogn med fuld registreringsafgift på 180 %, da det var indrettet som en mandskabsvogn og anvendt privat. SKAT henviste til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 3 og Registreringsafgiftsloven § 4, samt til krav om indretning af varebiler i henhold til Registreringsafgiftsloven § 5 og punktafgiftsvejledningen. SKAT argumenterede for, at køretøjets faktiske indretning og anvendelse var afgørende, ikke den oprindelige, fejlagtige indregistrering foretaget af forhandleren. Den yderligere afgift blev beregnet til 407.857 kr.
Selskabet gjorde indsigelse og anførte, at føreren var i god tro om lovligheden af at befordre sin datter, da køretøjet var registreret til privat og erhvervsmæssig anvendelse. Subsidiært blev det anført, at en eventuel fejlberegning ikke skulle komme selskabet til skade.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om opkrævning af yderligere registreringsafgift. Retten bemærkede, at:
- Køretøjet ved politiets kontrol den 26. juni 2009 var indrettet med sædearrangementer bag førersædet.
- Dette betød, at køretøjet ikke kunne anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport i henhold til Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1.
- Da køretøjet endvidere var benyttet privat, kunne det ikke registreres som en mandskabsvogn under de afgiftsfritagne betingelser i Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 8, som kræver, at køretøjet kun anvendes til erhvervsmæssig transport af mandskab og materiel til og fra arbejdspladser.
- Det var derfor med rette, at der blev opkrævet fuld registreringsafgift efter Registreringsafgiftsloven § 4.
- Landsskatteretten var enig med SKAT i, at den fejlagtige indregistrering af køretøjet ikke kunne ændre på den faktiske afgiftspligt.
Lignende afgørelser