Command Palette

Search for a command to run...

Udstationeret lærer anset for at have dansk arbejdsgiver og skulle betale AM-bidrag

Dato

16. januar 2012

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Arbejdsmarkedsbidrag, Udstationering, Dansk arbejdsgiver, Fuld skattepligt, Social sikring, Udenlandsk indkomst

Sagen omhandler en lærer, der i perioden 1998-2005 arbejdede ved Europaskolen i Belgien efter at være blevet ansat af det danske Undervisningsministerium. Klageren bestred sin pligt til at betale arbejdsmarkedsbidrag i Danmark for indkomstårene 2004 og 2005, da arbejdet blev udført i udlandet.

De påklagede beløb var som følger:

ÅrArbejdsmarkedsbidrag (kr.)
200425.173
200517.090

Kernen i sagen var at afgøre, om klageren havde en dansk arbejdsgiver og var fuldt skattepligtig til Danmark under sin udstationering. Klageren argumenterede for, at Europaskolen var hendes reelle arbejdsgiver, og at hun derfor ikke var udsendt af den danske stat. Hun mente desuden, at hun var omfattet af belgisk social sikring via skolens ordninger, hvilket skulle fritage hende for dansk arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten fandt, at klageren var fuldt skattepligtig til Danmark, da hun var udsendt af den danske stat, jf. Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 4. Retten konkluderede, at Undervisningsministeriet var hendes arbejdsgiver i henhold til Arbejdsmarkedsfondsloven § 7, stk. 1, da ministeriet havde ansat hende, betalte en væsentlig del af lønnen og bevarede den overordnede kontrol. Da klageren blev anset for omfattet af dansk social sikring, blev hun pålagt at betale arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at klageren var fuldt skattepligtig til Danmark under sit ophold i Belgien i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 4. Retten lagde afgørende vægt på følgende forhold:

  • Klageren indgik sin ansættelsesaftale direkte med Undervisningsministeriet, som stillede hende til rådighed for Europaskolen.
  • Undervisningsministeriet betalte mere end halvdelen af klagerens samlede løn.
  • Ministeriet bevarede en overordnet kontrol med undervisningen og lærerne via den nationale inspektør.
  • Ministeriet havde kompetencen til at hjemkalde klageren.
  • Klageren optjente anciennitet i det danske system, som var hun ansat i Danmark.

Disse faktorer førte samlet til, at klagerens arbejdsgiver i relation til Arbejdsmarkedsfondsloven § 7, stk. 1 blev anset for at være dansk (Undervisningsministeriet).

Vurdering af social sikring

Landsskatteretten vurderede herefter, om klageren var fritaget for bidragspligt grundet reglerne om social sikring. Ifølge den dagældende EU-forordning 1408/71, artikel 13, stk. 2, litra d, er tjenestemænd og ligestillede omfattet af lovgivningen i den medlemsstat, hvis administration de er beskæftiget i. Da den danske stat dækkede mere end 50% af klagerens løn, blev hun anset for offentligt ansat og dermed omfattet af dansk social sikring. Derfor kunne undtagelsen i Arbejdsmarkedsfondsloven § 7, stk. 3 ikke finde anvendelse.

Retten bemærkede desuden, at klageren ikke de facto var omfattet af social sikring i Belgien, og at hendes bidrag til skolens sygekasse blev anset for en privat forsikring. Der fandtes heller ingen andre mellemfolkelige aftaler, der kunne fritage hende for bidragspligt efter Arbejdsmarkedsfondsloven § 7, stk. 4.

På baggrund af ovenstående stadfæstede Landsskatteretten skatteankenævnets afgørelse.

Lignende afgørelser