Command Palette

Search for a command to run...

Registreringsafgift - Konstruktive ændringer - Afgiftsmæssig identitet

Dato

14. december 2011

Hoved Emner

Afgifter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Konstruktive ændringer, Afgiftsmæssig identitet, Motortuning, Færdselsloven, Rallysynsregler, Ibrugtagning

Sagen omhandler SKATs opkrævning af ny registreringsafgift af en personbil, en Toyota Corolla fra 1984, som følge af omfattende konstruktive ændringer. Politiet standsede køretøjet, der blev ført af klageren, og konstaterede ændringer af motoren (påført turbolader), driftsbremser, parkeringsbremse, bærende elementer (undervogn) og sikkerhedsseler (H-seler). Køretøjet var ikke godkendt med disse ændringer og blev beslaglagt.

SKAT begrundede afgørelsen med, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identitet i henhold til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 og Registreringsafgiftsloven § 7a, og at det var taget i brug på færdselslovens område efter ombygningen.

Klagerens repræsentant nedlagde principalt påstand om, at der ikke skulle svares ny registreringsafgift, da hovedparten af ændringerne var ulovlige og ikke kunne godkendes til brug på offentlig vej. Det blev anført, at kun lovlige ændringer burde udløse afgift, og at de lovlige ændringer (motortuning og forbremser) ikke i sig selv burde medføre tab af afgiftsmæssig identitet, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2. Repræsentanten henviste til administrativ praksis for motortuning, hvor montering af turbolader på original motor ikke sidestilles med motorskifte, og at bremseforstærkning er en nødvendig følge. Subsidiært blev det påstået, at afgiften ikke var forfalden, da benyttelsen ikke havde strakt sig over tre måneder, og at klageren ikke havde forsæt til at unddrage afgift, idet han troede sig omfattet af rallysynsreglerne.

Landsskatterettens vurdering

Landsskatteretten bemærkede, at køretøjet på standsningstidspunktet ikke var godkendt efter rallysynsreglerne og blev anvendt i strid med disse regler. Retten anerkendte, at motortuning ved montering af turbolader på den originale motor normalt ligger inden for gældende praksis uden afgiftsmæssig konsekvens. Dog fandt retten, at den foreliggende sag adskilte sig på grund af de mange foretagne ændringer, herunder udskiftning af fjedre med konsekvens for undervognen, forstærkning af bremser og udskiftning af parkeringsbremsen. Særligt blev det fremhævet, at der var anvendt specialfremstillede reservedele til at sænke undervognen, hvilket er i strid med Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 3.

Efter en samlet vurdering fandt Landsskatteretten, at de foretagne ændringer tilsammen havde medført, at køretøjet havde skiftet identitet i afgiftsmæssig forstand, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3. Retten fastslog, at det er uden betydning for registreringsafgiftspligtens indtræden, om de foretagne ændringer er ulovlige, da det er køretøjets type og brug på færdselslovens område, der er afgørende for registreringspligten, jf. Færdselsloven § 72, stk. 1 i sammenhæng med Færdselsloven § 1 og Færdselsloven § 2, nr. 13, samt Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1 og 3. Endelig afviste retten den subsidiære påstand, idet en ordensbøde er en strafmæssig konsekvens og ikke træder i stedet for den afgiftsmæssige konsekvens.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om opkrævning af ny registreringsafgift. Retten fandt, at køretøjet havde mistet sin afgiftsmæssige identitet som følge af de foretagne konstruktive ændringer.

Begrundelse

  • Ibrugtagning: Køretøjet blev anvendt på færdselslovens område (offentlig vej) uden at være godkendt efter reglerne om rallysyn. Selv hvis det havde været godkendt, blev det anvendt i strid med disse regler, da det blev brugt til afhentning af reservedele og befandt sig mere end 20 km fra klagerens adresse.
  • Afgiftsmæssig identitet: Selvom administrativ praksis tillader et vidt spillerum for motortuning uden afgiftsmæssig konsekvens, adskilte denne sag sig. De foretagne ændringer, herunder montering af turbolader, ændring af undervognen med specialfremstillede fjedre, forstærkning af bremser og udskiftning af parkeringsbremsen, blev samlet set vurderet til at have medført, at køretøjet havde skiftet identitet i afgiftsmæssig forstand, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3. Særligt blev det fremhævet, at anvendelsen af specialfremstillede reservedele til undervognen var i strid med Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 3.
  • Betydning af ulovlige ændringer: Det blev fastslået, at det er uden betydning for registreringsafgiftspligtens indtræden, om de foretagne ændringer er helt eller delvist ulovlige. Afgiftspligten afgøres af køretøjets type og brug, ikke dets faktiske indretning, jf. Færdselsloven § 72, stk. 1 i sammenhæng med Færdselsloven § 1 og Færdselsloven § 2, nr. 13, samt Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1 og 3.
  • Sammenligning med andre sager: Sagen adskilte sig fra LSR 14. december 2010 (genoptagelse af LSR 18. juni 2010) ved, at ombygningen var færdiggjort ca. en måned før kontrollen, bilen blev anvendt til almindelig kørsel langt fra hjemmet, og oplysningen om, at dette var den eneste kørsel, ikke var underbygget.
  • Ordensbøde: En ordensbøde træder ikke i stedet for den afgiftsmæssige konsekvens af en overtrædelse af registreringsafgiftsloven, men er en strafmæssig konsekvens.

Lignende afgørelser