Command Palette

Search for a command to run...

Selskab fik ikke medhold i fritagelse for renter ved for sen betaling af A-skat

Dato

22. februar 2010

Hoved Emner

Inddrivelse

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Renter, For sen betaling, Opkrævningsloven, Fritagelse, Betalingsfrist, A-skat og AM-bidrag, Indfasningsordning

Et selskab blev pålagt renter på 21.062 kr. for at have betalt A-skat og AM-bidrag for august 2009 fem dage for sent. Selskabet anmodede om fritagelse for renterne med den begrundelse, at dets bogholder ikke var bekendt med, at de midlertidigt forlængede betalingsfrister, indført under finanskrisen, gradvist blev afskaffet i efteråret 2009.

Selskabet argumenterede for, at det var en undskyldelig fejl, og at overskridelsen var på få dage. SKATs BetalingsCenter afslog anmodningen og henviste til, at reglerne for fritagelse administreres restriktivt, og at selskabet tidligere havde overskredet betalingsfrister.

Landsskatteretten stadfæstede afgørelsen. Retten lagde vægt på, at de nye betalingsfrister var blevet offentliggjort af SKAT, og at det er selskabets eget ansvar at holde sig informeret om gældende frister. Selskabets uvidenhed blev ikke anset for en pludselig, uforudsigelig hændelse eller et undskyldeligt forhold, som kunne begrunde fritagelse efter Opkrævningsloven § 8. Da det heller ikke var et førstegangstilfælde, var betingelserne for rentefritagelse ikke opfyldt.

Landsskatteretten fandt, at selskabet med rette var blevet pålagt renter for for sen betaling af A-skat og AM-bidrag for august 2009, jf. Opkrævningsloven § 7, stk. 1. Betalingen skulle have været modtaget den 24. september 2009, men blev først modtaget den 29. september 2009.

Retten vurderede herefter, om der var grundlag for at fritage selskabet for renterne i henhold til Opkrævningsloven § 8, stk. 1 og de nærmere regler i § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1521 af 14. december 2006. For at opnå fritagelse kræves det enten:

  1. At overskridelsen skyldes pludseligt opståede hændelser, som virksomheden ikke kunne forudse eller have indflydelse på.
  2. At overskridelsen er på få dage, og der er tale om et førstegangstilfælde og/eller der foreligger undskyldelige forhold.

Landsskatteretten henviste til, at SKAT den 4. juni 2009 havde udsendt en pressemeddelelse om en gradvis indfasning af de normale betalingsfrister efter en periode med udsættelser. For A-skat og AM-bidrag for store virksomheder var fristen for august 2009 fastsat til den 24. september 2009.

Rettens begrundelse

Det forhold, at selskabets bogholder ikke var opmærksom på de ændrede frister, blev ikke anset for en pludseligt opstået og uforudsigelig hændelse. Landsskatteretten fastslog, at det er selskabets eget ansvar at holde sig ajour med gældende betalingsfrister. Betingelsen i bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 1, var derfor ikke opfyldt.

Selvom forsinkelsen kun var på få dage, var der ikke tale om et førstegangstilfælde, da selskabet tidligere havde overskredet betalingsfrister. Der forelå heller ikke undskyldelige forhold. Dermed var betingelsen i bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 2, heller ikke opfyldt.

På denne baggrund stadfæstede Landsskatteretten BetalingsCentrets afgørelse om ikke at imødekomme anmodningen om rentefritagelse.

Lignende afgørelser