Command Palette

Search for a command to run...

Beskatning af fri bil - Værdiansættelse og specialindretning af varebiler

Dato

28. januar 2010

Hoved Emner

Indkomstarter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Fri bil, Varebil, Specialindretning, Beskatningsgrundlag, Splitmoms, Hovedanpartshaver, Kørsel mellem hjem og arbejde

Sagen omhandler beskatning af værdi af fri bil for en hovedanpartshaver og direktør i H1 ApS for indkomstårene 2005 og 2006. Klageren blev af Skatteankenævnet anset for skattepligtig af fri bil for en Kia Carnival 2,9 LX i 2005 og 2006, samt en Ford Lincoln Navigator 4x4 i 2006. Der var ikke ført kørselsregnskab for bilerne.

Skatteankenævnet begrundede sin afgørelse med, at der var sandsynliggjort privat kørsel, herunder kørsel mellem bopæl og arbejdsplads, i et omfang der medførte beskatning efter Ligningsloven § 16, stk. 4. Nævnet anførte, at klagerens bopæl ikke kunne betragtes som en arbejdsplads i relation til ligningslovens regler, selvom en del af arbejdsopgaverne blev udført hjemmefra. En påstand om tilkaldevagt blev afvist, da klageren ikke havde forpligtet sig i et tilstrækkeligt omfang. Endvidere blev det afvist, at Kia Carnival var specialindrettet på en måde, der udelukkede beskatning af fri bil.

Klagerens repræsentant nedlagde påstand om, at der ikke skulle ske beskatning af fri bil for Kia Carnival, idet varebilen angiveligt var specialindrettet med fastmonterede hylder og værktøj, hvilket skulle udelukke privat benyttelse. Det blev fremhævet, at klageren havde en privat personbil til rådighed. For Ford Lincoln Navigator blev det anført, at beskatningsgrundlaget skulle nedsættes med den erhvervsmæssige del af momsen, da varebilen med en totalvægt over 3 tons var omfattet af Momsloven § 38 om splitmoms. Klageren argumenterede for, at beskatningsgrundlaget burde afspejle arbejdsgiverens nettokostpris, hvor den fradragsberettigede moms ikke skulle indgå.

Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse

Landsskatteretten henviste til de relevante bestemmelser i Ligningsloven § 9 B, stk. 1, Ligningsloven § 16, stk. 3, og Ligningsloven § 16, stk. 4, som regulerer beskatning af fri bil og befordring til og fra arbejdsplads. Derudover blev Momsloven § 38, stk. 1 inddraget i relation til spørgsmålet om splitmoms.

Landsskatteretten fandt, at varebilen Kia Carnival 2,9 LX, baseret på de fremlagte oplysninger om indretningen og fotos af stålstativerne, ikke kunne anses for at være uegnet som alternativ til en privat bil. Derfor stadfæstedes Skatteankenævnets afgørelse vedrørende beskatningen af fri bil af denne varebil for indkomstårene 2005 og 2006.

Vedrørende varebilen Ford Lincoln Navigator 4x4 fastslog Landsskatteretten, at der i relation til beregningsgrundlaget for fri bil ikke skulle tages hensyn til, at arbejdsgiveren/selskabet, såfremt bilen var købt og ikke leaset, kunne have fratrukket en del af momsen. Dette var i overensstemmelse med SKATs tiltrædelse. Skatteankenævnets afgørelse vedrørende beskatningen af fri bil af Ford Lincoln Navigator 4x4 blev derfor ligeledes stadfæstet.

Lignende afgørelser