Afgiftsfritagelse for omregistrering af bil til handicappet - manglende opfyldelse af betingelser for M2-køretøj
Dato
15. april 2010
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Afgiftsfritagelse, Handicapbil, Omregistrering, Køretøjskategori M2, Værdiansættelse
Sagen omhandlede en klage over SKATs afgørelse om at nægte afgiftsfritagelse for en Honda Shuttle, der ønskedes omregistreret fra gule til hvide nummerplader til brug for en handicappet person. Klageren, der var handicappet, havde behov for en bil med særlig indretning, men ønskede at omregistrere sin eksisterende bil med afgiftsfritagelse eller reduceret registreringsafgift frem for at benytte et kommunalt tilbud om køb af en invalidebil, jf. Serviceloven § 114, primært af økonomiske årsager.
SKATs afgørelse
SKAT havde ikke godkendt afgiftsfritagelsen med henvisning til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra b. SKATs begrundelse var, at lovens betingelser kræver, at køretøjet i normal version skal kunne godkendes som køretøjskategori M2 (en bus til minimum 10 personer inkl. føreren). Da klagerens bil i original skikkelse ikke var en M2-bus, kunne der ikke gives afgiftsfritagelse. Bestemmelsen giver tilladelse til at fjerne sæder i en bus, men ikke til at montere sæder i en varevogn for at opfylde kravet.
Klagerens påstand og argumenter
Klageren påstod, at bilen skulle afgiftsfritages eller godkendes med betaling af reduceret registreringsafgift. Han argumenterede for, at SKATs vurdering af bilens handelspris og afgiftspligtige værdi var for høj og ikke stemte overens med faktiske bilpriser, idet en forhandler havde vurderet bilen til 50.000 kr. inkl. registreringsafgift. Klageren fremhævede desuden, at omregistreringen var nødvendig af økonomiske grunde, da han ikke havde råd til at tage imod kommunens tilbud om en invalidebil.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om at nægte afgiftsfritagelse.
Begrundelse
Landsskatteretten var enig med SKAT i, at der ikke kunne godkendes afgiftsfritagelse for klagerens bil. Dette skyldtes, at køretøjet ikke opfyldte betingelserne i Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra b.
Bestemmelsen henviser til køretøjer omfattet af Registreringsafgiftsloven § 5a, stk. 1, som definerer køretøjer, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren indbefattet. Klagerens bil var ikke oprindeligt en sådan køretøjskategori (M2-bus), men en varevogn, og loven tillader at fjerne sæder fra en bus, ikke at montere sæder i en varevogn for at opnå fritagelse.
Der blev ikke fundet anden relevant hjemmel til godkendelse af lignende afgiftsfritagelse eller betaling af reduceret registreringsafgift.
Vedrørende værdiansættelsen af bilens nypris, handelspris og afgiftspligtige værdi henviste Landsskatteretten til klageadgangen til Motorankenævnet, jf. Skatteforvaltningsloven § 7. Det blev bemærket, at det ikke fremgik af sagens oplysninger, om der var givet korrekt klagevejledning.
Lignende afgørelser