Landsskatteretten om tinglysningsafgift ved navneændring efter fusion af boligselskaber
Dato
14. juli 2009
Hoved Emner
Afgifter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Tinglysningsafgift, Fusion, Boligselskaber, Navneændring, Selvejende institutioner, Almene boligorganisationer, Bindende svar
Sagen drejede sig om, hvorvidt tinglysning af et boligselskabs navneændring som følge af en fusion var omfattet af Tinglysningsafgiftsloven § 7, hvilket ville medføre en tinglysningsafgift på 1.400 kr. Klageren, H1, havde fusioneret med H2, hvor H1 var den fortsættende boligorganisation, og ønskede at ændre tingbogens adkomstforhold for de fusionerede ejendomme.
Skattecentrets oprindelige afgørelse
SKAT, Afgiftsmyndigheden, havde oprindeligt afvist, at tinglysningen var omfattet af Tinglysningsafgiftsloven § 7. Begrundelsen var, at klageren ikke var en andelsboligorganisation eller et andelsselskab, men en selvejende boligorganisation, og dermed ikke omfattet af Lov om erhvervsdrivende fonde § 1, stk. 4, nr. 3.
Klagerens argumenter
Klageren påstod, at tinglysningen var omfattet af Tinglysningsafgiftsloven § 7 og fremførte følgende argumenter:
- Højesteret har fastslået i U 2008.1983H, at afdelinger i en boligorganisation ikke er selvstændige juridiske enheder, men dele af boligorganisationen.
- En historisk gennemgang af Stempelloven § 53 viste, at stempelfriheden ved fusioner gradvist blev udvidet til at omfatte fonde og andre enheder.
- Ved indførelsen af Tinglysningsafgiftsloven § 7 blev stempelfrihed konverteret til frihed for værdiafgift, og begrebet "selskaber mv." skal fortolkes bredt til at omfatte juridiske personer, der ikke nødvendigvis er selskaber.
- En fusion skal fortolkes som en sammenlægning af to eller flere juridiske enheder med hjemmel i lovgivningen, hvor de enten alle eller alle på nær én ophører, og uden at dette sker ved sædvanlig likvidation.
- Der blev henvist til afgørelsen TSR 05/05-3851-25857 om fusion af selvejende institutioner, der ikke var erhvervsdrivende fonde.
- Almene boligorganisationer er undtaget fra Lov om erhvervsdrivende fonde og har hjemmel til sammenlægning i driftsbekendtgørelsen til Lov om almene boliger (§ 103), hvilket understreger, at der er tale om en egentlig fusion i juridisk forstand.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Landsskatteretten henviste til, at afgiften for tinglysning af ejerskifte af fast ejendom i medfør af Tinglysningsloven § 4, stk. 1 og Tinglysningsafgiftsloven § 4, stk. 1 udgør 1.400 kr. samt 0,6 pct. af afgiftsgrundlaget. Derimod udgør afgiften for andre tinglysninger, herunder adkomstændring ved selskabers m.v. fusion, 1.400 kr. i henhold til Tinglysningsafgiftsloven § 7, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag L 208 til tinglysningsafgiftsloven, at transaktioner som fusion, fission, omdannelse eller tilførsel af aktiver ikke anses som ejerskifte i lovens forstand. Fusioner, der f.eks. indebærer sammensmeltning af aktieselskaber, var tidligere fritaget efter de gældende regler i Stempelloven § 53, stk. 5.
I overensstemmelse med SKATs fornyede tilkendegivelse under sagen, ændrede Landsskatteretten det afgiftsmyndigheden afgivne bindende svar til "Ja". Tinglysning af navneændring som følge af den omhandlede fusion omfattes således af Tinglysningsafgiftsloven § 7, og afgiften pålægges alene med 1.400 kr.
Lignende afgørelser