Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten om arbejdsudleje og indeholdelsespligt ved brug af udenlandsk arbejdskraft

Dato

9. oktober 2009

Hoved Emner

Arbejdsgivers indeholdelse af A-skat mv. hos lønmodtagere

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Arbejdsudleje, Begrænset skattepligt, A-skat, AM-bidrag, Indeholdelsespligt, Fast driftssted, Partshøring

Sagen omhandlede en dansk landbrugsvirksomheds indeholdelsespligt af AM-bidrag og A-skat i forbindelse med benyttelse af polsk arbejdskraft i indkomståret 2007. Skattecentret havde anset selskabet for indeholdelsespligtig af i alt 26.239 kr., idet de vurderede, at der var tale om et arbejdsudlejeforhold mellem selskabet og den udenlandske virksomhed G1.

Selskabet havde indgået en kontrakt med G1, en virksomhed registreret i Storbritannien, om udførelse af arbejde som pasning af grise, vask og vedligehold af maskiner og stald. Kontrakten beskrev G1 som en selvstændigt virkende tredjemand, der skulle levere arbejdskraft og materiel for en samlet sum af 72.000 kr. ekskl. moms over en periode på to måneder. Fakturaerne fra G1 indikerede dog en afregning baseret på timer, svarende til en timeløn på 90 kr.

Skattecentret lagde vægt på, at selskabet havde retten til det udførte arbejde, at arbejdet blev udført på selskabets gård under dets kontrol, og at selskabet bar ansvaret og risikoen for ejendommens drift. De mente, at vederlaget var beregnet på grundlag af antal timer, og at arbejdsopgaverne udelukkende krævede manuel arbejdskraft. Da G1 ikke havde fast driftssted i Danmark, og arbejdstagerne var begrænset skattepligtige efter Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3, fandt Skattecentret, at selskabet havde pligt til at indeholde 30 % A-skat og 8 % AM-bidrag, jf. Kildeskatteloven § 2, stk. 4 og Kildeskatteloven § 48 B samt Arbejdsmarkedsfondsloven § 3.

Klageren nedlagde principal påstand om, at Skattecentrets afgørelse var ugyldig på grund af væsentlige formalitetsfejl, idet Skattecentret havde anvendt oplysninger om G1's skattemæssige status, som ikke var videregivet til selskabet, i strid med Forvaltningsloven § 19. Subsidiært påstod klageren, at G1 havde fast driftssted eller ledelsens sæde i Danmark og dermed skulle anses for en dansk arbejdsgiver, hvilket ville fjerne selskabets indeholdelsespligt. Alternativt argumenterede klageren for, at kontrakten var en entrepriseaftale, da G1 bar den økonomiske risiko for arbejdsresultatet og havde instruktionsbeføjelserne, jf. kontraktens punkter om erstatning ved forsinkelse og principalansvar.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede Skattecentrets afgørelse om, at selskabet var indeholdelsespligtig af AM-bidrag og A-skat for indkomståret 2007. Afgørelsen blev truffet på baggrund af en samlet og konkret vurdering af arbejdsforholdet mellem selskabet og den udenlandske virksomhed G1, som blev anset for at omhandle arbejdsudleje.

Landsskatteretten lagde vægt på følgende momenter:

  • Fakturaerne fra G1 stemte overens med en timeløn på 90 kr., hvilket indikerede en tidsbaseret aflønning frem for en fast entreprisesum for et specifikt resultat.
  • De polske arbejdere medbragte ikke eget værktøj eller materiel til udførelsen af arbejdet.
  • Arbejdet havde karakter af manuelt arbejde, primært pasning af grise og vedligehold af stald og maskiner.
  • Selskabet blev anset for at have haft den reelle instruktionsbeføjelse over de polske arbejdere, da de indgik på lige fod med selskabets øvrige ansatte på gården.

Vedrørende klagerens principale påstand om formalitetsfejl grundet manglende partshøring om G1's skattemæssige status i Danmark, fandt Landsskatteretten, at spørgsmålet om arbejdsudleje skulle vurderes forlods. Da forholdet blev karakteriseret som arbejdsudleje, var eventuelle oplysninger om G1's skattepligtsforhold i Danmark ikke afgørende for sagens udfald, og Skatteforvaltningens afgørelse blev derfor ikke anset for ugyldig.

Som følge af arbejdsudlejekarakteren blev de udenlandske arbejdstagere anset for begrænset skattepligtige til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3. Klageren var derfor pligtig til at indeholde A-skat i henhold til Kildeskatteloven § 46, stk. 1 og AM-bidrag i henhold til Arbejdsmarkedsfondsloven § 7, stk. 1, litra a og Arbejdsmarkedsfondsloven § 11, stk. 1, da der ikke forelå dokumentation for, at de udenlandske arbejdstagere var omfattet af social sikring i deres hjemlande.

Lignende afgørelser