Command Palette

Search for a command to run...

Beskatning af hævninger fra udenlandske kreditkort og frister for genoptagelse

Dato

27. august 2009

Hoved Emner

Indkomstarter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Udenlandsk indkomst, Kreditkort, Ekstraordinær genoptagelse, Bevisbyrde, Lån, Statsskatteloven, Forvaltningsloven

Sagen drejede sig om beskatning af betydelige hævninger foretaget med udenlandske kreditkort af klageren og dennes ægtefælle i indkomstårene 2001-2004. SKAT anså de samlede hævninger på 1.859.058 kr. for ikke-selvangivet skattepligtig indkomst i henhold til Statsskatteloven § 4.

Sagens forløb

SKAT modtog oplysninger om kreditkortene i november 2005 og identificerede kortindehaverne i januar 2007. Efterfølgende henvendte SKAT sig til klageren i juni 2007 for at indhente oplysninger og dokumentation. Klageren oplyste, at hævningerne stammede fra et privat lån fra Mr. YT i Kina, stiftet i 1997 og senere forlænget. Klageren fremlagde en låneaftale, men oplyste, at yderligere dokumentation var bortkommet eller kasseret. SKAT fandt den fremlagte dokumentation utilstrækkelig til at bevise sammenhængen mellem lånet og hævningerne.

Klagerens argumenter

Klageren påstod, at skatteansættelserne var ugyldige på flere grundlag:

  • Fristoverskridelse: Det blev anført, at SKAT havde overskredet 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 for at udsende agterskrivelse, da SKAT ifølge klageren havde fuld kundskab om forholdene allerede i januar 2007, men først udsendte agterskrivelse i december 2007.
  • Manglende overholdelse af 3-måneders frist: For indkomstårene 2001-2003 blev det hævdet, at SKAT ikke havde overholdt en 3-måneders frist for afsigelse af endelig afgørelse efter agterskrivelsen.
  • Manglende begrundelse: Klageren gjorde gældende, at SKATs afgørelse ikke opfyldte kravene til begrundelse i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, herunder præcis hjemmelshenvisning og redegørelse for faktiske omstændigheder.
  • Sagens realitet: Klageren fastholdt, at hævningerne var fra et privat lån og derfor ikke skattepligtige.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse for alle indkomstår (2001-2004), hvor hævningerne fra de udenlandske kreditkort blev anset for ikke-selvangivet skattepligtig indkomst.

Begrundelse for afgørelsen

Landsskatteretten fandt, at:

  • Fristoverskridelse for ekstraordinær genoptagelse: SKATs varsel om ændring af ansættelsen skal normalt ske inden 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. En ekstraordinær genoptagelse kan dog ske, hvis den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket en urigtig eller ufuldstændig ansættelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5.
    • Retten vurderede, at fristen på 6 måneder i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 ikke var overskredet. Selvom SKAT modtog oplysninger om hævningerne i november 2005 og identificerede kortindehaverne i januar 2007, blev det først endeligt afklaret i juni 2007, at klageren havde rådighed over kortene. Agterskrivelsen blev fremsendt den 6. december 2007, hvilket var inden for 6 måneder fra det tidspunkt, hvor SKAT havde tilstrækkelig viden om klagerens rådighed over kortene.
  • Overholdelse af 3-måneders frist: Afgørelsen for indkomstårene 2001-2003 blev anset for truffet inden for rimelig tid, da der var løbende skriftlig kontakt mellem SKAT og klageren i perioden mellem agterskrivelsen (6. december 2007) og den endelige afgørelse (28. marts 2008).
  • Manglende begrundelse: Retten fandt, at SKATs afgørelse opfyldte kravene i Forvaltningsloven § 24. SKAT havde henvist til Statsskatteloven § 4 som hjemmel og begrundet forhøjelsen med, at der ikke var fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at hævningerne stammede fra et lån.
  • Sagens realitet (lånet): Klageren havde ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at hævningerne stammede fra et lån. De foretagne hævninger blev derfor anset for ikke-selvangiven indkomst, der skulle beskattes i henhold til Statsskatteloven § 4.

Landsskatteretten stadfæstede dermed SKATs forhøjelser for alle de påklagede indkomstår.

Lignende afgørelser