Command Palette

Search for a command to run...

Vejdirektoratets manglende kompetence til at pålægge kommuner støjreducerende tiltag på kommuneveje

Dato

7. april 2021

Eksterne links

Tags

Faktisk forvaltningsvirksomhedforbud mod visse færdselsarterlokal hastighedsnedsættelse

Borgere, der er naboer til kommunevejen Ringvej i Aabenraa Kommune, henvendte sig til Vejdirektoratet på grund af støjgener fra trafikken. Generne var forværret efter fjernelse af beplantning i forbindelse med anlæg af en cykelsti, og vejen var desuden i dårlig stand. Borgerne ønskede Vejdirektoratets hjælp, da kommunen ikke var imødekommende over for støjreducerende løsninger.

Borgernes spørgsmål

Borgerne stillede tre konkrete spørgsmål til Vejdirektoratet:

  1. Kan Vejdirektoratet pålægge kommunen at asfaltere vejen inden for en tidsramme og med en bestemt type asfalt?
  2. Kan Vejdirektoratet pålægge kommunen at nedsætte hastigheden fra 60 km/t til 50 km/t?
  3. Kan Vejdirektoratet pålægge kommunen at forbyde tung trafik på vejen af hensyn til en nærliggende skole og børnehus?

Vejmyndighedens ansvar og kompetence

Vejdirektoratet redegjorde for de gældende regler og kompetencefordelingen. Da Ringvej er en offentlig kommunevej, er det Aabenraa Kommune, der er vejmyndighed jf. Vejlovens § 7.

  • Vedligeholdelse og asfaltering: Ifølge Vejlovens § 8, stk. 1, er det kommunens ansvar at holde vejen i en stand, som trafikken kræver. Beslutninger om vedligeholdelse, herunder hvornår og hvordan der skal asfalteres, er en del af kommunens "faktiske forvaltning", som kommunen suverænt bestemmer over.
  • Hastighedsnedsættelse: Afgørelser om lokale hastighedsbegrænsninger træffes af politiet efter forhandling med kommunen, jf. Færdselslovens § 92a, stk. 2.
  • Forbud mod tung trafik: Bestemmelser om forbud mod visse færdselsarter træffes af kommunen som vejmyndighed med samtykke fra politiet, jf. Færdselslovens § 92, stk. 1.

Vejdirektoratets konklusion

Vejdirektoratet konkluderede, at de hverken som klagemyndighed eller vejmyndighed for statsvejene har kompetence til at pålægge eller anbefale kommunen eller politiet at gennemføre de ønskede tiltag. Ansvaret og beslutningskompetencen ligger alene hos de lokale myndigheder.

Vejdirektoratet fastslår, at de ikke har kompetence til at gribe ind i Aabenraa Kommunes administration af kommunevejen Ringvej. Direktoratet kan hverken pålægge eller anbefale kommunen eller politiet at gennemføre de ønskede støjreducerende tiltag.

Afgørelse for de specifikke spørgsmål

Vejdirektoratets svar på borgernes tre spørgsmål kan opsummeres som følger:

SpørgsmålKompetent MyndighedVejdirektoratets BeføjelseLovhjemmel
1. Pålæg om asfalteringAabenraa Kommune (som vejmyndighed)IngenVejlovens § 8
2. Pålæg om hastighedsnedsættelsePolitiet (efter forhandling med kommunen)IngenFærdselslovens § 92a, stk. 2
3. Pålæg om forbud mod tung trafikAabenraa Kommune (med politiets samtykke)IngenFærdselslovens § 92, stk. 1

Beslutninger om vejvedligeholdelse, såsom asfaltering, betragtes som "faktisk forvaltning" og hører suverænt under kommunen. Færdselstiltag som hastighedsændringer og færdselsforbud besluttes lokalt af enten politiet eller kommunen i samarbejde. Vejdirektoratet fungerer som klagemyndighed for formelle afgørelser, men kan ikke instruere de lokale myndigheder i deres drifts- og anlægsbeslutninger.

Lignende afgørelser