Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster afgørelse om yderligere registreringsafgift for parallelimporterede Mercedes Benz CLS 350

Dato

2. februar 2016

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Parallelimport, Registreringsafgift, Værdiansættelse, Motorkøretøjer, Underfakturering, Hæftelse, Straffesag

Sagen omhandler SKATs opkrævning af yderligere registreringsafgift på i alt 882.212 kr. for to parallelimporterede Mercedes Benz CLS 350 motorkøretøjer. Klageren, der driver bilhandel, havde importeret køretøjerne fra Tyskland og afgiftsberigtiget dem baseret på oplyste købspriser på henholdsvis 28.000 EURO og 28.500 EURO. SKAT fandt, at de oplyste priser ikke var de reelle købspriser, og at der var unddraget afgift.

Faktiske omstændigheder

For det første køretøj, stelnummer [...1], købt af klageren den 1. september 2005, blev den oplyste købspris på 28.000 EURO fundet at være for lav. Køretøjet blev videresolgt kort efter for 1.210.000 kr. En straffesag mod klageren vedrørende dette køretøj fastslog, at den reelle købspris var ca. 55.000 EURO, og at der var unddraget mindst 421.102 kr. i registreringsafgift. Denne dom blev stadfæstet af Vestre Landsret.

For det andet køretøj, stelnummer [...2], købt af en bekendt af klageren, [person1], den 10. oktober 2005, blev den oplyste købspris på 28.500 EURO ligeledes anset for at være for lav. Køretøjet blev videresolgt for 1.205.000 kr. SKATs undersøgelser af pengestrømmene viste, at klageren reelt stod for køb og afgiftsberigtigelse af dette køretøj, selvom det var registreret i [person1]'s navn.

SKATs afgørelse om yderligere afgift var baseret på en vurdering af køretøjernes reelle værdi ud fra Mercedes Benz' standardpriser med tillæg for omfattende ekstraudstyr, da de oplyste købspriser ikke blev anset for at være den fulde købspris. SKAT mente, at en købspris på ca. 55.000 EURO var realistisk for nye Mercedes Benz CLS 350 i Tyskland på daværende tidspunkt.

Klageren anførte, at han havde en passion for bilhandel og så en forretningsmulighed i parallelimport af "nye" biler (under 2.000 km). Han erkendte at have betalt 8.000 EURO kontant for hjul separat fra køretøjsfakturaen, hvilket han betegnede som en "grå zone". Han fastholdt, at han intet havde med den anden bils import at gøre, og at han blot havde udlånt penge til [person1]. Klageren mente, at SKATs brug af listepriser ikke gav et retvisende billede af køretøjets oprindelige værdi, og at importører ofte "eftermonterer udstyr" for at undgå afgift.

Nedenfor ses en oversigt over de to køretøjer og de relevante finansielle oplysninger:

KøretøjOplyst købspris (EUR)SKATs estimerede købspris (EUR)Oprindelig afgift (kr.)Yderligere afgift (kr.)Videresalgspris (kr.)
Mercedes Benz CLS 350 (stelnummer [...1])28.000ca. 55.000440.236421.1021.210.000
Mercedes Benz CLS 350 (stelnummer [...2])28.500ca. 55.000461.259461.1101.205.000

Landsskatterettens afgørelse

Mercedes Benz CLS 350, stelnummer [...1]

Landsskatteretten fandt, at motorkøretøjet skulle anses som nyt i medfør af den dagældende Bekendtgørelse om værdiansættelse af motorkøretøjer § 4, da det havde kørt under 2.000 km. I henhold til Registreringsafgiftsloven § 8 skulle den afgiftspligtige værdi fastsættes til køretøjets almindelige pris ved salg til bruger i Danmark, inklusive merværdiafgift, men uden registreringsafgift, og med et tillæg på mindst 9 % i samlet avance for importør og forhandler.

Retten lagde til grund, at den oplyste betaling på 28.000 EURO ikke udgjorde den samlede betaling for køretøjet. Dette blev understøttet af oplysninger om prisniveauet fra Mercedes Benz' priskataloger, klagerens kontotransaktioner, samt Vestre Landsrets dom af 24. september 2013, som fastslog, at køretøjet var erhvervet for ca. 55.000 EURO. Landsskatteretten anså den faktiske indkøbspris for ikke at være under 55.000 EURO. Da SKATs beregning, baseret på den anmeldte standardpris med tillæg af ekstraudstyr, ikke var tilsidesat af nye oplysninger, stadfæstede Landsskatteretten SKATs afgørelse.

Mercedes Benz CLS 350, stelnummer [...2]

Landsskatteretten fastslog, at klageren var den reelle ejer af køretøjet ved registreringen og dermed hæftede for registreringsafgiften i henhold til den dagældende Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2. Dette blev begrundet med Politiets oplysninger om betalingsstrømmene ved køb og afgiftsberigtigelse, samt at klageren modtog 1.040.000 kr. ved videresalget af køretøjet.

Ligesom for det første køretøj blev dette motorkøretøj også anset som nyt i medfør af den dagældende Bekendtgørelse om værdiansættelse af motorkøretøjer § 4, da det havde kørt under 2.000 km. Da der ikke var anmeldt en standardpris i henhold til Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 1, skulle afgiftsberigtigelsen ske på grundlag af den almindelige pris med tillæg af merværdiafgift og mindst 9 % avance, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.

Retten lagde til grund, at den oplyste betaling på 28.500 EURO ikke udgjorde den samlede betaling for køretøjet, baseret på prisniveauet fra Mercedes Benz' priskataloger og klagerens kontotransaktioner. SKATs beregning, der anvendte den anmeldte standardpris med tillæg af ekstraudstyr, blev fundet korrekt, da der ikke var fremkommet oplysninger, der kunne tilsidesætte denne. Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

Lignende afgørelser