Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger fritaget for kontrolafgift grundet manglende information om billetgyldighed i Metroen

Dato

5. januar 2010

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Flytning og transport

Højdepunkt

Opkrævning af kontrolafgift Forbrugeren blev fritaget for betaling af kontrolafgift

En forbruger købte en 2-zoners billet til Metroen, som ifølge den erhvervsdrivende var gyldig i én time. Under en billetkontrol blev det konstateret, at forbrugerens billet var udløbet, hvilket resulterede i en kontrolafgift fra den erhvervsdrivende. Forbrugeren nægtede at betale afgiften med den begrundelse, at der ikke var tilstrækkelig information om billettens gyldighed, hverken på selve billetten eller på stationen. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet. Under nævnets behandling af sagen blev der indhentet billeder af de infowalls, der er opstillet på stationerne med relevante informationer.

Forbrugerklagenævnet behandlede sagen om opkrævning af en kontrolafgift, som forbrugeren blev pålagt, da dennes metrobillet var udløbet. Forbrugeren fastholdt, at der manglede tydelig information om billettens gyldighed.

Nævnets vurdering af informationsgrundlaget

Det blev konstateret, at der på stationens infowalls var skiltet med information om, at en 2-zoners billet er gyldig i 1 time. Nævnet vurderede dog, at det ikke var umiddelbart overskueligt at orientere sig på disse infowalls, og at de derfor ikke gav tilstrækkelig klare oplysninger om billettens gyldighed. Nævnet mente, at denne vigtige oplysning burde have fremgået direkte af selve billetten.

Ansvar for information

Nævnet understregede, at det påhviler den erhvervsdrivende at stille den fornødne information til rådighed for passagererne, inden rejsen påbegyndes.

Afgørelse

På baggrund af den mangelfulde information blev forbrugeren fritaget for betalingen af kontrolafgiften. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser