Politiets og kommunens roller ved anlæg af vejbump på private fællesveje i landzone
Dato
6. november 2020
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet har udtalt sig generelt om kompetencefordelingen ved etablering af hastighedsdæmpende bump på private fællesveje i landzoner. Udtalelsen afklarer, at hverken politi eller kommune skal godkende selve anlæggelsen af et bump, men at de har specifikke beføjelser relateret til henholdsvis færdselssikkerhed og vejens stand.
Etablering af bump er et privatretligt anliggende
Selve beslutningen om at anlægge et vejbump på en privat fællesvej i en landzone er et anliggende mellem de vejberettigede og ejeren af vejen. Det er baseret på de aftaler, der gælder for vejen. Opstår der uenighed om etableringen, skal dette afgøres ved domstolene i et civilt søgsmål, da det falder uden for vejmyndighedernes kompetence.
Myndighedernes roller og beføjelser
Selvom etableringen er en privat sag, har både politiet og kommunen som vejmyndighed specifikke roller i forbindelse med et bump. Disse roller er opsummeret nedenfor:
Myndighed | Rolle og beføjelser | Lovhjemmel |
---|---|---|
Politiet | Kan træffe afgørelse om at nedsætte hastighedsgrænsen på vejen, hvilket ofte er en forudsætning for etablering af bump. | Færdselslovens § 42 |
Kan kræve, at der opsættes autoriseret afmærkning (skiltning) ved bumpet, hvis det skønnes nødvendigt for færdselssikkerheden. | Færdselslovens § 97, stk. 2 | |
Kommunen | Skal som vejmyndighed sikre, at vejen er i "god og forsvarlig stand" for de vejberettigedes færdsel. | Privatvejslovens § 15, stk. 1 |
Kan kræve et bump ændret eller fjernet, hvis det er udformet på en måde, der udgør en fare for køretøjer eller passagerer. | Privatvejslovens § 15, stk. 1 |
Særlige regler for vejbump
Vejdirektoratet præciserer, at Bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger formelt set ikke gælder for private fællesveje i landzone. Bekendtgørelsen er blandt andet udstedt med hjemmel i Privatvejslovens § 27, stk. 3, som hører under lovens afsnit om private fællesveje i byer og bymæssige områder.
Selvom bekendtgørelsen ikke finder direkte anvendelse, vil dens principper om sikker udformning af bump kunne indgå i kommunens vurdering af, om vejen er i en god og forsvarlig stand.
Vejdirektoratet konkluderer, at politiet ikke har hjemmel til at godkende eller afvise selve etableringen af et vejbump på en privat fællesvej i landzone. Beslutningen herom er et privatretligt anliggende mellem de vejberettigede.
Politiets kompetence er begrænset til at kunne kræve nødvendig skiltning af bumpet i henhold til Færdselslovens § 97, stk. 2 og til at træffe afgørelse om eventuel nedsættelse af hastigheden.
Kommunen har som vejmyndighed pligt til at sikre, at vejen er i en forsvarlig stand, og kan med hjemmel i Privatvejslovens § 15, stk. 1 gribe ind, hvis et bump er udformet på en farlig måde.
Lignende afgørelser