Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger kan fortryde køb af hoppepude, selvom den er bestilt i specifikke mål og farve

Dato

21. september 2011

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fritid og underholdning

Højdepunkt

Køb af hoppepude Hoppepude bestilt i mål og farve efter forbrugerens ønsker var ikke

En forbruger bestilte den 3. august 2010 telefonisk en hoppepude i specifikke mål (5000 x 5000 x 500 mm) og farven grøn. Hoppepuden blev leveret den 20. august 2010.

Reklamation og uenighed

Den 1. september 2010 reklamerede forbrugeren over, at hoppepuden kun kunne anvendes med konstant ventilation fra en ventilator, hvilket hun hævdede at være blevet oplyst ikke var nødvendigt ved bestillingen. Forbrugeren krævede derfor købesummen tilbage.

Den erhvervsdrivende afviste kravet med henvisning til, at der ikke var returret på hoppepuden, da den var særligt tilpasset forbrugerens ønsker i størrelse og farve. Den erhvervsdrivende fastholdt, at forbrugeren var blevet informeret om behovet for konstant ventilation og tilbød at videresælge hoppepuden via deres webshop.

Forbrugeren anførte, at hoppepuden var ubrugt og i original emballage.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at der var tale om et fjernsalg, idet aftalen var indgået telefonisk, og den erhvervsdrivende havde et system for fjernsalg via en webshop og opfordring til telefonisk kontakt for tilbud.

Fortrydelsesret ved specialtilpassede varer

Nævnet vurderede sagen i lyset af Forbrugeraftaleloven § 18, stk. 2, nr. 1, som indeholder en særregulering for fortrydelsesfristens beregning ved køb af varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov. Denne særregulering indebærer, at fortrydelsesfristen kun gælder, indtil den erhvervsdrivende har påbegyndt fremstillingen eller tilpasningen af varen. Ifølge forarbejderne til loven er denne særregulering tiltænkt et snævert anvendelsesområde.

Nævnets vurdering af hoppepudens karakter

Nævnet vurderede, at hoppepuden ikke faldt ind under kategorien af et "bestillingskøb" i lovens snævre forstand. Dette blev begrundet med, at hoppepudens mål og farve ikke var usædvanlige, og at den ikke var bestemt til et formål, der var så særligt for forbrugeren, at den ikke uden videre kunne afsættes til anden side.

Afgørelse

Da den erhvervsdrivende ikke med bindende virkning kunne fravige forbrugeraftalelovens bestemmelser om fortrydelsesret, havde den erhvervsdrivende givet forbrugeren urigtige oplysninger om hendes lovbestemte fortrydelsesret. Forbrugeren var derfor berettiget til at fortryde købet den 1. september 2010. Den erhvervsdrivende blev pålagt at tilbagebetale købesummen til forbrugeren, forrente kravet og betale sagsomkostninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser