Forbrugerklagenævnet fandt, at dæk er en bestanddel af en bil og afviste at behandle sagen
Dato
31. maj 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Køretøjer og tilbehør
Højdepunkt
Dæk var bestanddel til biler Dæk blev anset for at være bestanddel til biler, uanset
Lovreferencer
En forbruger købte i februar dæk til sin bil. Omkring seks måneder senere reklamerede forbrugeren over, at dækkene var slidt ned til under det lovlige niveau efter at have kørt mindre end 10.000 km. Den erhvervsdrivende afviste reklamationen, hvorefter sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Sagens kerne: Dæk som bestanddel til bil
Den centrale problemstilling i sagen var, hvorvidt dæk skal betragtes som en 'bestanddel til biler'. Dette spørgsmål var afgørende for Forbrugerklagenævnets kompetence til at behandle sagen, idet nævnet ikke kan behandle klagesager omhandlende køb af bestanddele til biler, jf. Bekendtgørelse om forbrugerklager § 3, stk. 3, nr. 4.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse om, at sagen ikke kunne behandles.
Nævnets vurdering af kompetence
Nævnet var delt i sin vurdering af, hvorvidt dæk er en bestanddel til biler:
- Et nævnsmedlem foreslog at udsætte sagen for yderligere teknisk belysning og høring af relevante brancher.
- Et andet nævnsmedlem mente, at det var vanskeligt at skelne klart mellem bestanddele og tilbehør til biler. Dette medlem argumenterede for, at en sådan sondring ville stille forbrugere forskelligt i lignende situationer, og at dæk, der forventes udskiftet flere gange i en bils levetid, burde falde inden for nævnets kompetence.
- Tre nævnsmedlemmer (flertallet) fandt, at dæk må anses for at være en bestanddel til en bil. Deres begrundelse var, at en bil ikke kan fungere uden dæk.
Afgørelse
På baggrund af flertallets vurdering fandt Forbrugerklagenævnet, at det ikke havde kompetence til at behandle sagen, jf. Bekendtgørelse om forbrugerklager § 3, stk. 3, nr. 4. Forbrugeren fik sit klagegebyr tilbagebetalt.
Lignende afgørelser