Rejseselskab havde ikke pligt til at oplyse om bookingklasse og bonuspoint
Dato
14. september 2010
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Rejseselskab havde ikke pligt til at oplyse om bookingklasse og bonuspoint Forbruger
I november 1993 indgik forbrugerne en aftale med et flyselskab om optjening af bonuspoint. I august 2008 købte de to returbilletter til strækningen København - Bangkok gennem et rejsebureau. Billetterne var kategoriseret i bookingklasse K på udrejsen og bookingklasse Q på hjemrejsen.
Efter rejsens gennemførelse konstaterede forbrugerne, at de havde optjent færre bonuspoint end forventet, idet udrejsen havde udløst færre point end hjemrejsen.
Forbrugernes reklamation og krav
Forbrugerne reklamerede over for både rejsebureauet og flyselskabet og krævede udbetaling af de resterende bonuspoint. De anførte, at de ikke forudgående var blevet oplyst om bookingklasse eller det præcise antal bonuspoint, der ville blive optjent.
Rejsebureauets og flyselskabets afvisning
- Rejsebureauet afviste kravet med henvisning til, at forbrugerne havde modtaget det korrekte antal point i henhold til de respektive bookingklasser. De fremhævede, at de ikke havde mulighed for at vejlede om bonuspointoptjening, da forbrugerne ikke havde henvendt sig herom inden bestillingen.
- Flyselskabet afviste ligeledes kravet. De argumenterede for, at bonuspointoptjeningen var korrekt beregnet ud fra de gældende bestemmelser på købstidspunktet. Desuden påpegede de, at aftalen om flybilletterne var indgået med rejsebureauet og ikke direkte med flyselskabet, og at de ikke var ansvarlige for rejsebureauets oplysninger.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen med fokus på, hvorvidt forbrugerne var berettiget til udbetaling af købsprisen for manglende bonuspoint, svarende til 330 Euro, som følge af manglende forudgående oplysning om bonuspointoptjening.
Nævnets vurdering af medlemsbetingelser
Nævnet lagde til grund, at optjening af bonuspoint var ændret fra at være baseret på tilbagelagte mil (før 31. oktober 2003) til at være baseret på strækning og klasse (fra 8. juli 2008, gældende ved købet). Nævnet fandt, at ændringerne i medlemsbetingelserne var behørigt varslet og tilgængelige på flyselskabets hjemmeside.
Forholdet mellem parterne og oplysningspligt
Nævnet fastslog, at aftalen om optjening af bonuspoint var indgået med flyselskabet og ikke med rejsebureauet. Derfor havde rejsebureauet ikke en forpligtelse til, på eget initiativ, at oplyse om bookingklasse og bonuspoint ved aftalens indgåelse.
Flyselskabet havde ikke indflydelse på den billettype, forbrugerne købte hos rejsebureauet. Nævnet fandt, at det antal point, der var optjent, var korrekt i forhold til bookingklasse, Eurobonusmedlemskab og strækning. Flyselskabets information om bonuspointoptjening blev ikke anset for at være utilstrækkelig.
Vurdering af økonomisk tab
Nævnet bemærkede, at forbrugerne ikke havde lidt et økonomisk tab. Manglende optjening af bonuspoint udgør ikke i sig selv et økonomisk tab. Det blev yderligere fremhævet, at en billet, der ville have udløst det ønskede antal point, ville have været markant dyrere.
Afgørelse
På baggrund af ovenstående fik forbrugerne ikke medhold i deres krav.
Lignende afgørelser