Forbruger berettiget til erstatning for merudgift til flybillet, da betingelserne for ændring af hjemrejsedato ikke var tilstrækkeligt oplyst
Dato
16. december 2009
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Ændring af hjemrejsedato Det fremgik ikke af vilkårene, at ændring af hjemrejsedato
En forbruger købte en åben flybillet, der var gyldig i et år, med mulighed for at ændre hjemrejsedatoen mod et gebyr. Da forbrugeren forsøgte at ændre datoen, oplyste den erhvervsdrivende, at der først var ledig plads i den pågældende bookingklasse tre uger senere. Forbrugeren afviste dette, da billetbetingelserne ikke nævnte bookingklasser som en begrænsning for ændringer.
Den erhvervsdrivende tilbød herefter at dække halvdelen af prisen for en ny billet på den ønskede dato, idet de fastholdt, at ændringer var betinget af ledig plads i den oprindelige bookingklasse. Forbrugeren insisterede på, at den erhvervsdrivende skulle dække den fulde pris mod betaling af gebyret, da vilkårene ikke specificerede begrænsninger vedrørende bookingklasser. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet fastslog, at væsentlige oplysninger, der påvirker en flybillets anvendelse, herunder detaljer om bookingklasser, skal gives ved aftalens indgåelse. Nævnet bemærkede, at vilkårene for den åbne flybillet ikke oplyste, at en ændring af hjemrejsedatoen var betinget af ledig plads i en specifik bookingklasse, eller at en ændring kunne medføre en forsinkelse på op til tre uger.
Afgørelse
På baggrund af de manglende oplysninger i vilkårene fandt Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren var berettiget til erstatning for merudgiften til en ny flybillet. Erstatningen blev fastsat til 3.413,58 kr. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at forrente forbrugerens krav og betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.
Lignende afgørelser