Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om annulleret hjemrejse på grund af manglende brug af udrejse

Dato

30. april 2009

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Flytning og transport

Højdepunkt

Hjemrejse annulleret, da udrejse ikke blev anvendt Vilkår i forretningsbetingelser

Lovreferencer

En forbruger havde købt tre tur/retur flybilletter til Italien. Det viste sig dog, at kun én af udrejsebilletterne blev benyttet. Forbrugeren sendte derfor en e-mail til den erhvervsdrivende for at få bekræftet hjemrejsen, hvor det tydeligt blev oplyst, at to af billetterne ikke var blevet brugt på udrejsen. Den erhvervsdrivende besvarede e-mailen og bekræftede hjemrejsen for alle billetterne. Ved hjemrejsen blev forbrugeren og den ene medrejsende imidlertid afvist i lufthavnen med den begrundelse, at man ikke kunne benytte hjemrejsen, hvis udrejsen ikke var blevet benyttet.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at den erhvervsdrivende i en e-mail af 30. april 2008 havde bekræftet klagerens hjemrejse, uanset klagerens oplysninger om, at udrejsen ikke var benyttet for to af billetterne. Nævnet fandt det ikke almindeligt kendt, at en forbruger mister retten til at benytte en købt returbillet, såfremt den pågældende undlader at møde op til den aftalte afgang på udrejsen.

Vilkårets gyldighed

Nævnet vurderede, at det påberåbte vilkår i forretningsbetingelserne var uklart formuleret, byrdefuldt og usædvanligt. Derfor kunne vilkåret kun anses for vedtaget, hvis forbrugeren udtrykkeligt havde erklæret sig indforstået hermed, hvilket ikke var tilfældet. Nævnet bemærkede endvidere, at et sådant vilkår, hvor en erhvervsdrivende forbeholder sig ret til ikke fuldt ud at levere den aftalte ydelse, potentielt kunne tilsidesættes som urimeligt efter Aftaleloven § 38 c, medmindre der forelå vægtige grunde for dets rimelighed.

Afgørelse og erstatning

Da forbrugeren havde en berettiget forventning om at kunne benytte returbilletterne fra Verona den 3. maj 2008, selvom to af passagererne ikke var mødt op til udrejsen, blev den erhvervsdrivende pålagt at erstatte udgiften til to nye flybilletter hjem fra Verona. Erstatningsbeløbet på 8.220 kr. blev anset for rimeligt og påregneligt. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at forrente kravet og betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser