LOV nr 639 af 11/06/2024
Erhvervsministeriet
Lov om ændring af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, selskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Bedre vilkår for demokratiske virksomheder samt regler om frakendelse af retten til at være ledelsesmedlem som følge af digitaliseringsdirektivet) § 4
I lov nr. 718 af 13. juni 2023 om forsikringsvirksomhed, som ændret ved § 9 i lov nr. 1546 af 12. december 2023, § 11 i lov nr. 480 af 22. maj 2024 og § 8 i lov nr. 481 af 22. maj 2024, foretages følgende ændring:
1. Efter § 83 indsættes før overskriften før § 84:
»§ 83 a. Et forsikringsselskab kan videregive oplysninger om en kundes navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, til en forening eller virksomhed, der helt eller delvis ejer forsikringsselskabet, hvis kundeforholdet i forsikringsselskabet medfører, at kunden er eller kan blive medlem af foreningen eller deltager i virksomheden. Oplysningerne kan kun videregives til brug for kommunikation om medlemskabet og de dertilhørende rettigheder i foreningen eller virksomheden, der ejer forsikringsselskabet.
Stk. 2. Den, som modtager oplysninger efter stk. 1, er omfattet af tavshedspligten i § 82, stk. 1.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, selskabsloven, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Bedre vilkår for demokratiske virksomheder samt regler om frakendelse af retten til at være ledelsesmedlem som følge af digitaliseringsdirektivet) § 4
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af § 82, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed, at alle personer, der er knyttet til et forsikringsselskab eller en forsikringsholdingvirksomhed, ikke uberettiget må videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de får kendskab til under udførelsen af deres hverv. Bestemmelsen beskytter bl.a. forsikringsselskabets kunder mod videregivelse eller udnyttelse af fortrolige oplysninger og supplerer de databeskyttelsesretlige regler. Fortrolige oplysninger omfatter som udgangspunkt alle oplysninger, der ikke er offentligt tilgængelige.
Det følger af bestemmelsen, at videregivelse eller udnyttelse kun kan ske, hvis dette anses for berettiget. Ved vurdering af om en videregivelse eller udnyttelse er berettiget, skal der foretages en konkret afvejning af forsikringsselskabets interesse i at udnytte eller videregive oplysninger over for kundens berettigede forventning om, at oplysningerne hemmeligholdes.
En udnyttelse eller videregivelse vil altid være berettiget, hvis der foreligger et samtykke fra kunden.
I medfør af § 82, stk. 2, vil den, der modtager oplysninger efter § 82, stk. 1, være omfattet af tavshedspligten i § 82, stk. 1.
Lov om forsikringsvirksomhed indeholder en række undtagelser i §§ 83-85, hvorefter videregivelse af fortrolige oplysninger er tilladt. De gældende regler indeholder ikke en generel undtagelse, der gør det muligt for forsikringsselskabet at videregive en kundes navn og kontaktoplysninger til en forening eller virksomhed, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet, og hvor kunden er eller kan blive medlem af foreningen eller ejer af virksomheden, når vedkommende er kunde i forsikringsselskabet.
Det foreslås i § 83 a, 1. pkt., at et forsikringsselskab kan videregive oplysninger om en kundes navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, til en forening eller virksomhed, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet, hvis kundeforholdet i forsikringsselskabet medfører, at kunden er eller kan blive medlem af foreningen eller deltager i virksomheden.
Forslaget vil omfatte forsikringsselskaber efter § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om forsikringsvirksomhed. Oplysningerne, der efter bestemmelsen må videregives, er navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, på såvel fysiske som juridiske personer. Personnummer og cvr-nummer kan videregives som kontaktoplysning med henblik på korrekt identificering og fremsendelse af det materiale, der skal kommunikeres ud til medlemmerne eller deltagerne, f.eks. via sikker digital post.
Forslaget vil medføre, at virksomhederne eller foreningerne, der ejer forsikringsselskaberne, lettere kan kommunikere med kunderne i forsikringsselskabet om deres medlemskab i virksomheden eller foreningen, f.eks. om formål, de repræsentative medlemsdemokratier, udvikling og aktiviteter, medlemsaktiviteter og almennyttige aktiviteter, så kunden kan gøre brug af sit medlemskab og de dertilhørende rettigheder.
Det er en betingelse for videregivelse efter den forslåede bestemmelse, at kunden er eller kan blive medlem af foreningen eller deltager i virksomheden, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet. Denne afgræsning skal sikre, at oplysningerne om kundens navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, kun bliver videregivet efter den forslåede bestemmelse, i de tilfælde, hvor kunden, som følge af kundeforholdet i forsikringsselskabet, får visse demokratiske rettigheder, som f.eks. stemmeret, i foreningen eller virksomheden, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet.
Det vil med den foreslåede bestemmelse være en betingelse, at den virksomhed eller forening, der modtager oplysningerne helt eller delvist ejer forsikringsselskabet. Der stilles ikke krav om, hvor stor en andel af forsikringsselskabet, der ejes af virksomheden eller foreningen.
Med lovforslaget vil det blive klart, at en kundes navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, kan videregives fra forsikringsselskabet til en forening eller virksomhed, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet, hvis kundeforholdet i forsikringsselskabet medfører, at kunden er eller kan blive medlem af foreningen eller deltager i virksomheden, der ejer forsikringsselskabet. En forbrugerejet virksomhed kan være et eksempel på en virksomhed, der ejer et forsikringsselskab, hvor kunderne er eller kan blive medlem, når de bliver kunde i forsikringsselskabet. Disse virksomheder kan betegnes som demokratiske virksomheder.
Forslaget vil ligesom de øvrige regler i lov om forsikringsvirksomhed supplere de databeskyttelsesretlige regler, når der videregives personoplysninger.
Et personnummer er en af de personoplysninger, der kan videregives efter den foreslåede bestemmelse, og behandlingen heraf skal derfor ske i overensstemmelse med principperne i databeskyttelsesforordningen og de relevante særregler.
En viderebehandling af personoplysningerne må - for at være i overensstemmelse med artikel 5, stk. 1, litra b, i databeskyttelsesforordningen - ikke ske på en måde, som er uforenelig med de udtrykkeligt angivne og legitime formål, til hvilke personnummeret oprindeligt var indsamlet.
Forslaget vil ikke ændre på, at et forsikringsselskab kan videregive oplysninger, når det er berettiget efter § 82, stk. 1, i lov om forsikringsformidling eller videregivelsen er omfattet af andre videregivelsesmuligheder i lov om forsikringsvirksomhed.
Forslaget vil derved heller ikke ændre på, at forsikringsselskabet kan videregive flere oplysninger end kundens navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, til den virksomhed, der helt eller delvist ejer forsikringsselskabet, hvis videregivelsen er berettiget efter § 82, stk. 1, i lov om forsikringsvirksomhed eller omfattet af andre videregivelsesmuligheder i lov om finansiel virksomhed. Bestemmelsen ændrer dermed ikke den hidtidige praksis for berettiget videregivelse efter § 82, stk. 1 i lov om forsikringsvirksomhed.
Det kan være relevant for deltagelsen eller medlemskabet i ejervirksomheden eller foreningen, at forsikringsselskabet videregiver oplysning om, hvorvidt et kundeforhold er privat eller erhverv. Videregivelse af personnummer eller cvr-nummer som kontaktoplysning kan give de virksomheder, der modtager oplysningerne en indikation af, hvorvidt der er tale om et privat kundeforhold eller et erhvervskundeforhold. Et forsikringsselskab kan dog også videregive oplysning om, hvorvidt et kundeforhold er privat eller erhverv, til ejervirksomheden eller foreningen, hvor kunden bliver deltager eller medlem, efter § 82, stk. 1, da det som altovervejende hovedregel vil være en berettiget videregivelse, når oplysningen bruges til at give de rette oplysninger om medlemskabet og de dertilhørende rettigheder.
Det foreslås i § 83 a, 2. pkt., at oplysningerne kun kan videregives til brug for kommunikation om medlemskabet og de dertilhørende rettigheder i foreningen eller virksomheden, der ejer forsikringsselskabet.
Forslaget vil medføre, at videregivelsen kun sker, hvis kundeoplysningerne bliver brugt til at kommunikere med kunden om medlemskabet og de dertilhørende rettigheder.
Virksomheden eller foreningen, der ejer forsikringsselskabet, må ikke med hjemmel i den foreslåede bestemmelse anvende de videregivne oplysninger til andre formål, end hvad der følger af bestemmelsen. Bestemmelsen gør ikke udtømmende op med, hvilket indhold der kan være i kommunikationen. Videregivelse af kundens navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer må dog f.eks. ikke anvendes til markedsføring og rådgivning. Kontaktoplysninger skal forstås teknologineutralt og kan f.eks. være telefonnummer, adresse og e-mailadresse. Det fremgår af bestemmelsen, at personnummer og cvr-nummer også kan videregives som kontaktoplysning.
Forslagets krav om, at foreningen eller virksomheden helt eller delvist skal eje forsikringsselskabet, udelukker foreninger eller virksomheder, hvor kunder i den finansielle virksomhed bliver medlem i foreningen eller deltager i virksomheden, men hvor foreningen eller virksomheden ikke ejer forsikringsselskabet, fra at videregive kundernes navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, efter den foreslåede bestemmelse. Hvis forsikringsselskabet vil videregive en kundes navn og kontaktoplysninger, herunder personnummer og cvr-nummer, til en virksomhed eller forening, hvor kunden bliver medlem i foreningen eller deltager i virksomheden, men hvor foreningen eller virksomheden ikke helt eller delvist ejer forsikringsselskabet, og hvor foreningen eller virksomheden vil bruge oplysningerne til at kommunikere med kunderne i forsikringsselskabet om deres medlemskab i virksomheden eller foreningen, f.eks. om formål, de repræsentative medlemsdemokratier, udvikling og aktiviteter, medlemsaktiviteter og almennyttige aktiviteter, så kunden kan gøre brug af sit medlemskab og de dertilhørende rettigheder, vil det som udgangspunkt være en berettiget videregivelse efter de allerede gældende regler i § 82, stk. 1.
Det foreslås i stk. 2, at den, som modtager oplysninger efter stk. 1, pålægges tavshedspligt efter § 82, stk. 1.
Når et forsikringsselskab videresender oplysninger, er forsikringsselskabet ansvarlig for, at dette sker forsvarligt. Dette forudsætter blandt andet, at forretningsgangene er betryggende i den virksomhed, som modtager oplysningerne. Ledelsen i forsikringsselskabet skal sikre sig, at dette er tilfældet. Forsikringsselskabet skal i den forbindelse sikre sig, at modtageren af fortrolige oplysninger er bekendt med den tavshedspligt, som følger oplysningerne.
Brud på tavshedspligten i medfør af det foreslåede stk. 2 kan straffes med bøde eller fængsel indtil fire måneder i henhold til lovens § 82, stk. 1, jf. § 312, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.