LOV nr 614 af 11/06/2024
By-, Land- og Kirkeministeriet
Lov om statsligt udpegede energiparker § 9
Ved planlægning til realisering af en energipark finder § 5 b, stk. 1, nr. 1, i lov om planlægning ikke anvendelse.
Forarbejder til Lov om statsligt udpegede energiparker § 9
RetsinformationPlanlovens § 5 b, stk. 1, indeholder en række regler, der begrænser kommunernes mulighed for planlægning i kystnærhedszonen. Det drejer sig bl.a. om planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1, hvorefter der i kystnærhedszonen kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Som eksempel på en planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse nævnes i bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1993-94, tillæg A, spalte 6513, planlægning for anlæg til søværts transport, udøvelse af fiskerierhvervet, eller anlæg som af hensyn til kølevand, vindforhold o.l. har behov for kystnær beliggenhed. Det kan endvidere dreje sig om boligers lokalisering i forhold til infrastruktur og servicefunktioner, allerede foretagne investeringer i infrastruktur og byvækst ind i landet, når den vil komme i konflikt med klare natur- og landskabsinteresser.
Særligt i forhold til vindmøller fremgår det af vejledning nr. 9317 af 26. januar 2022 om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, at opstilling af vindmøller i kystnærhedszonen vil kræve en vurdering af alternative placeringsmuligheder uden for disse områder. Såfremt reelle alternative placeringsmuligheder uden for et beskyttet område ikke i tilstrækkelig grad kan opfylde kommunens målsætning for udbygning med f.eks. vindmøller og vedvarende energi, eller hvis andre beskyttelseshensyn forhindrer udnyttelse af de alternative områder, kan dette hensyn indgå i den samlede planlægningsmæssige begrundelse for placering af vindmøllerne. Vindforhold kan endvidere udgøre den fornødne funktionelle begrundelse. Hovedprincippet er dog, at der altid forudsættes en nærmere afvejning af vindmøller over for natur- og landskabsinteresser i det sårbare kystlandskab.
Ministeren for byer og landdistrikter skal fremsætte indsigelse over for kommuneplanforslag eller ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale interesser vedrørende bl.a. kulturarvs- og landskabsbevarelse, medmindre forholdet er af underordnet betydning, jf. planlovens § 29. Det er bl.a. en national interesse at bevare de åbne kystlandskaber, og der vil skulle gøres indsigelse mod kommuneplanforslag, der ikke er i overensstemmelse med regler for planlægning i kystnærhedszonen, herunder at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering, jf. planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1.
Kommuneplanen skal efter planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 21, indeholde retningslinjer for arealanvendelsen i kystnærhedszonen i overensstemmelse med bestemmelserne i § 5 a, stk. 1, og § 5 b. Retningslinjerne er bindende for den kommunale planlægning.
Kommuneplanen skal efter planlovens § 11 e, stk. 1, nr. 11, ledsages af en redegørelse for planens forudsætninger, herunder om den fremtidige udvikling i kystnærhedszonen, herunder udviklingsområder og større sammenhængende naturområder (Grønt Danmarkskort), og de tilgrænsende vandområder. På et kortbilag til redegørelsen skal de eksisterende og planlagte forhold i kystnærhedszonen og udviklingsområder vises, herunder hvilke områder der friholdes for bebyggelse, jf. planlovens § 11 e, stk. 2.
Det foreslås i § 9, at 5 b, stk. 1, nr. 1, i lov om planlægning ikke finder anvendelse ved planlægning til realisering af en energipark.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kravet om, at der kun må inddrages nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering, der følger af § 5 b, stk. 1, nr. 1, i lov om planlægning, ikke finder anvendelse ved planlægning til realisering af en energipark.
Det vil medføre, at selvom et areal, der er beliggende i kystnærhedszonen, udpeges til energipark, så vil efterfølgende planlægning i form af kommuneplan og lokalplan med henblik på realisering af energiparken ikke være omfattet af planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Det vil derfor ikke være et krav for den efterfølgende planlægning for arealer i energiparken, at der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering, når der planlægges for VE-anlæg og tilknyttede anlæg inden for de rammer, der følger af udpegningen.
Ministeren for byer og landdistrikter vil som konsekvens heraf ikke i medfør af planlovens § 29 kunne gøre indsigelse mod et forslag til kommune- eller lokalplan, der skal realisere en udpeget energipark med henvisning til, at forslaget ikke er i overensstemmelse med planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1.
Det vil være en forudsætning herfor, at forslaget skal realisere en udpeget energipark, hvilket vil sige, at forslaget skal muliggøre etablering af vindmøller eller solcelleanlæg samt evt. tilknyttede anlæg inden for de rammer, der vil følge af udpegningen.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at kystnærhedszonen ophæves for det område, der udpeges som energipark, men alene, at der i forbindelse med planlægning til realisering af energiparken ikke stilles krav om en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse, der følger af planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. De øvrige bestemmelser efter § 5 b, stk. 1, vil fortsat gælde, men det bemærkes, at det forhold, at et område er udpeget som energipark, i sig selv vil medføre en reservation af arealet og dermed visse begrænsninger i den kommunale planlægning. Der henvises herved til pkt. 3.1. i lovforlagets almindelige bemærkninger.